onsdag 27 augusti 2014

Idioti

Har inte haft några särskilt roliga dagar sen sist. Skolan och skolsystemet kan jag spy på hur mycket som helst för att jag blir så förbannad. Jag har tidigare berättat att jag gick ut gymnasiet med skitbetyg på grund av att jag var sjuk under stor del av gymnasietiden. Jag gick ut med nio IG:n, två VG:n, ett MVG och resten G. Jag har kämpat som ett as för att få rättvisa betyg och att ta igen allt jag missat och visa framfötterna men det här jävla skolsystemet förstör allting.

Man har rätt att läsa upp sina IG:n gratis vilket jag gjort med de ämnen som går att läsa upp. Nu vill jag ta tag i de miljon G:n jag har fått som jag vet att jag kan så himla mycket bättre i. Enligt skolverket ska man ha rätt att göra prövning (en slags tentamen) för att höja sitt betyg, men hur jag än försöker så visar det sig att jag antagligen inte kommer att få göra det iallafall. Komvux hemma har bara prövningar i matte, vilket jag hade tänkt skippa då jag inte tror jag kan få så mycket mer än G där eftersom siffror alltid varit min svaga sida. På min gamla gymnasieskola har de tydligen inte "resurser" så där får jag inte göra ett skit.

Jag har nu fått råd om att ringa runt till andra gymnasieskolor och fråga om prövning, för dessa prov ska tydligen gå att göra var som helst. Ringt till Leksand, inget svar, Hushagen, nä de tror inte det går att läsa upp något eftersom mina ämnen ingår i det gamla betygssystemet, och i Mora tror de inte att det går för att jag inte är skriven där.

Alltså vad är det här för skit?! Jag är dels arg för att jag inte förtjänar det här, det känns som jag får sparkar och slag på mig gång på gång för att jag varit sjuk. Dels är jag arg för att jag vet att jag inte är ensam och att det finns många fler än jag i samma situation. Ska vi straffas för att vi varit sjuka? Ska vi aldrig få läsa upp våra betyg? Ska vi aldrig få komma in på högskolan? Aldrig få utbilda oss till det vi vill?

Dagens Sverige, alltså. I ren ilska har jag nästan lust att rösta in SD i riksdagen så att resten av Sverige kan vakna nångång. Det här håller inte för fem öre.

1 kommentar:

  1. Det är ju förfan sjukt (ursäkta språket!) att de håller på och fjantar som de gör!
    Klart att du ska få ha möjlighet till att läsa upp dina betyg!
    Jag håller verkligen tummarna för att det ska gå att lösa på något sätt :)

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)