lördag 27 september 2014

This system is fucked up

Alltså jag förstår mig inte ett dugg på mig själv just nu. Vissa stunder under dagen har jag tänkt att "äh, det var nog bara en dålig dag igår" medan den andra gör så ont att jag får svårt att andas. Jag känner mig inte som mig själv, bara känslan av att låta fötterna bära en känns annorlunda. Att gå ut och röka i mörkret är tungt, jag var så nära panikångest idag men jag har hittat mitt sätt att ta mig ur det. Jag vet inte hur jag gör ärligt talat men jag är glad att jag slipper svimma av hyperventilering,

Det gjorde det inte bättre att jag ringde till vårdcentralen idag och blev avvisad. Ingen har koll på min vård, absolut ingen har haft ansvar för den. Jag fick ringa till avdelningen där jag var inlagd för snart tre år sedan (!) och för att sen ringa öppenvårdspsykiatrin i kommunen. Hade jag varit i värre läge än vad jag är hade jag aldrig orkat dra samma historia tre gånger i rad med tre främmande personer. Bara att bli nekad en gång fick mig att böla som en liten unge. Och den personen som skulle ha koll på mitt mående och att jag går på mina möten har jag inte hört ett skit av på tre år. Den här personen var med under vårdplaneringen några dagar innan jag blev utskriven och efter det har jag gått på ETT samtal, sen ingenting. Den här personen skulle se till att min behandling inte rann ut i sanden. Det var precis vad den gjorde, men bara för att jag kände mig klar med den. Jag förväntade mig ett möte, eller iallafall ett samtal, av den här personen men hen har inte hört av sig på snart tre år.

Jag är ändå glad att det var jag som råkade ut för det här för jag kan ta det och jag har faktiskt mått relativt bra de senaste åren. Jag är inte så illa ute och jag har tagit hjälp i tid, men jag blir arg när jag tänker på att det kunde varit någon annan, någon som kanske började må förbannat mycket sämre och som bara blev sopad under mattan. Psykisk ohälsa är ingen lek, det är ingenting som får glömmas bort, det kan i värsta fall handla om liv eller död. Det är inte okej. Det är aldrig okej.

3 kommentarer:

  1. Du är så jävla stark Tosse, glöm aldrig det <3 systemet är helt kört för man får fan ingen hjälp..

    SvaraRadera
  2. Systemet är sjukt! Tog mig en vecka innan jag faktiskt fick en tid (med väntetid på en månad) p.g.a. att det va speciella nr man skulle ringa, nån som va borta osv. För det gick ju inte bara att boka tid genom vårdcentralen.
    När jag väl fick gå på ett möte fick jag veta att det sen va 6 månaders väntetid på att få påbörja en behandling.
    Yeay... kul att må dåligt!

    SvaraRadera
  3. Svar: Alltså det är helt sjukt! Att man kan sätta en tid på psykisk ohälsa, det kan sluta så jäkla illa. Förstår inte hur man vågar ta den risken. Hoppas hoppas att det löser sig för dig! Kram.

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)