onsdag 5 november 2014

Denna ångest är en galenskap

Orkar inte med den här förbannade ångesten längre. Jag hatar den, vill hugga sönder den med en yxa. På bara någon ynka månad eller två har hela mitt liv vänts upp och ner. Jag har blivit en person jag många gånger inte tycker om. Jag blir irriterad över minsta lilla, får för mig sjuka tankar om att ingen älskar mig, beter mig orättvist, min pojkvän kommer lämna mig / vara otrogen, att varje människa jag möter ser igenom mig och stämplar mig som ett psykfall. Förnuftet säger att det inte är sant men det är så förbannat svårt när den där ångesten som har bosatt sig i mig säger det motsatta. Ångesten är det starkaste som lever i mig just nu, den överröstar allt annat.

Jag har inte jobbat på över en månad, jag går aldrig frivilligt någonstans ensam, ibland inte heller med sällskap. Mina böcker jag lånat på biblioteket har jag fått räkningar på för att jag inte ens orkar ta mig den lilla lilla promenaden till skolan, lämna dem och sen traska hem igen. En process som tar cirka tio minuter. Och varje sak jag inte klarar av att göra spär på ångesten ännu mer - att jag är misslyckad.

Mest av allt är jag rädd. Jag vet att det är vanligt att personer med panikångest får för sig att de håller på att bli galna och jag är inget undantag. Jag är så rädd att jag ska bli ond, elak, att jag ska göra något riktigt dumt som jag kommer få ångra i resten av mitt liv. Tänk om jag plötsligt får för mig att slå ihjäl nån? Tänk så blir jag galen på riktigt? Schizofren? Börjar knarka? Råna folk? Ni hör ju hur galet det låter och jag skäms nästan över hur jag kan vara rädd för något som alltid varit så uppenbart att jag aldrig skulle göra.

Jag vill bara ha lugn och ro. Ge mig en dag, en timme, en minut, vad som helst. Bara jag får vara fri en liten stund, andas.

1 kommentar:

  1. Jag vill bara krama om dig och säga att allt blir bättre snart <3
    Det är så orättvist att just du som är en sådan underbar person ska må så dåligt.
    Fina du, jag hoppas det blir enklare snart!!

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)