onsdag 5 november 2014

Humörbedömning

Blev ett besök till hos psykologen idag. Natten har varit hemsk. Fick en av de starkaste panikångestattackerna jag haft inatt. Svimningskänslor, extrem hyperventilation och skakningar och en förbaskat stark känsla av att jag inte har kontroll över mig själv. Ni såg kanske inlägget jag skrev inatt, jag mådde allt annat än okej. Kunde iallafall somna runt tre, halv fyra, inatt. La mig på soffan hos Bosse då jag inte ville vara ensam och det funkade bra!

Idag gick jag och psykologen iallafall igenom en hel rad symtom och det står nu klart att jag har en depression och paniksyndrom. Ingen nyhet egentligen men skönt att få bekräftat på något vis att det inte är något annat "fel" på mig. Vi håller också mycket på att bedöma mitt humör eftersom jag har en så många bipolära symtom (även några ADHD-symtom men det är för mig helt uteslutet). Frågan är om det bara är "sån jag är", att jag är överkänslig och har en medfödd sårbarhet, eller om det är något mer. Det lutar åt att jag har ett slags cyklotymt temperament. När jag är upprymd är jag uppe på månen ungefär, men utan att ha psykotiska manier, och likaså när jag är nedstämd så är jag väldigt mycket lägre än vad som är normalt, men många gånger utan att det kan klassas som depression. Dessa humörsvängningar går också väldigt väldigt fort, ibland skiftar det under en dag, ibland går det några veckor. Utöver det så har jag också längre perioder av "riktig" depression någon gång om året, alltså den fasen jag är inne i just nu. Förstår att mitt humör är väldigt svårt att bedöma då det inte finns någon regelbundenhet överhuvudtaget men jag hoppas jag kan få det klart för mig en gång för alla hur det ligger till efter den här depressionsvändan.


Fick hem ett papper där jag varje dag ska fylla i hur humöret går. Som ni ser var jag väldigt nedstämd i början av dagen och under kvällen har det blivit ganska mycket bättre. Hoppas det här gör det lite lättare att kunna kartlägga humöret ordentligt.


Och så fick jag för mig att tona håret rosa i måndags. En typisk impulsiv grej som kan hända när jag är uppe i varv, likaså att jag impulsivshoppar eller annat som jag kan ångra i efterhand. Tycker faktiskt att den här färgen är ganska snygg i sig men den la sig inte riktigt som jag ville så nu väntar jag på att den ska tvättas ur. Ett hypomaniskt beteende eller att jag bara "är sån"? Jag vet inte. Hela jag är ganska luddig för tillfället (alltid), haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)