tisdag 11 november 2014

Vad är ett självskadebeteende?


Kom över den här videon på en bekants blogg och kände att jag bara fick lov att dela med mig av den även på min. Det tjejen på videon berättar är så himla viktigt att veta om. Det är inte bara personer som skär sig som självskadar, det kan vara så himla mycket annat, saker du rentav kanske aldrig skulle tänka på.

Jag själv har använt en hel del skitmetoder för att straffa mig själv. När man är inne i det måendet att hela världen är ond, att du är för värdelös för att leva, att du inte duger till någonting osv, då gör man allt för att få känna en liten liten gnista av hopp och lycka igen. Det är inget konstigt i det alls. Vem vill inte dämpa ett dåligt mående som ibland till och med vill ta livet av dig? Saken är bara den att man är för desperat för att konsekvenstänka och man straffar därmed sig själv.

Jag har gjort många saker för att känna den där lilla gnistan av livslust igen. Jag har skurit mig, druckit alkohol i så stora mängder att jag kräkts och att man flera gånger akut fått hämta mig. Jag har rökt hasch och marijuana, jag har svultit mig själv tills hjärtat gick på sparlåga, kräkts upp allt jag ätit, jag har haft sex med personer jag egentligen inte velat ha sex med.
Det här är inte saker man "bara gör". Visst finns det personer som njuter av att ha ett aktivt och fritt sexliv, det är det absolut inget fel på, men många använder det just som ett självskadebeteende. Likaså finns det personer som röker på och menar att de mår bra av det, gör dom det så är det toppen även om jag själv inte rekommenderar det.

Folk är så förbaskat snabba att döma när personer beter sig på ett sätt som inte förespråkar normen. Det kan helt enkelt vara så att den här personen med sår på armarna, med en joint mellan fingrarna, med många och impulsiva sexpartners, med ett stort alkoholbruk, helt enkelt mår fruktansvärt dåligt! Även om man inte håller med om att det man gör är skadligt för en själv så kommer man ofta till den slutsatsen till slut iallafall. När jag började dricka så ofta som jag gjorde så förstod jag inte förrän långt senare att det var mitt sätt att straffa mig på. Jag gled in i självskadebeteende efter självskadebeteende. Det gick som på autopilot för att jag var så desperat efter något som tog bort de här fruktansvärda tankarna och den fruktansvärda ångesten jag bar på tjugofyra timmar om dygnet. Det kunde gå månader innan jag förstod att: "jaha, det är därför jag håller på så här".

Se videon och tänk efter om du själv har något i ditt liv som du använder som ett destruktivt beteende, och kom ihåg att bakom varje beteende finns det en orsak och en tanke. En människa väljer inte "fel" vägar i livet med flit, det vägrar och kan jag inte tro på.

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte om det här är ett självskadebeteende eller inte, men jag mår så dåligt att jag förlorar mina vänner eftersom jag stänger ut mig själv. Jag känner mig ensam, men samtidigt så tillåter jag inte att folk kommer mig nära. Jag kan umgås med folk ibland t.ex. efter skolan, men oftast när vänner frågar om jag vill hitta på något så kommer jag med ursäkter och säger att "vi får ta det någon annan gång". Jag vill inte förlora mina vänner, men jag vill bara inte vara med någon. Även om jag inte vill vara ensam heller.

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)