torsdag 18 december 2014

Mål för 2015

Jag brukar alltid ha några nyårslöften, men det är tyvärr väldigt sällan jag uppfyller dom. Under många år hade jag ett enda löfte: "det här året ska bli bättre än förra" men det är i mångt och mycket något som inte alltid går att påverka. I år skulle jag till exempel ta körkort och sluta röka. Gick ganska så mycket åt skogen med det. Under nästa år ska jag istället ha några mål, ingenting jag "lovar" utan att jag saker jag ska förbättra helt enkelt, för det vet jag att jag kan.


  • Ta körkort. Fortfarande på listan. Nu i höst hade jag äntligen fått tummen ur och bokat risketta och var på g att ta körlektioner. Eftersom jag började må dåligt blev inget av med det, så dels var det mitt eget fel att jag inte tog tag i det tidigare, men dels inte då jag inte hade kunnat förutse att jag skulle glida in i en depression igen. Så fort jag blir frisk och får ork ska jag ta tag i körkortet på allvar. Promise.

  • Förbättra mitt högskoleprovsresultat. I år var jag extremt stolt att jag under den värsta tiden av panikångestattacker klarade av en hel dag med högskoleprov. Hade knappt pluggat alls utan hade som mål att bara ta mig dit, sen var det skitsamma om jag åkte hem mitt i. Till min stora förvåning klarade jag mig igenom hela dagen, mycket tack vare att jag träffade min gamla granne som jag kunde hänga med mellan proven. Dock kraschade jag totalt så fort jag kom hem, men jag klarade det! Mitt slutresultat ligger på 0,80 och mitt mål är att få högre under nästa prov som jag ska göra i vår.

  • Bli frisk. Det här är den viktigaste punkten av alla. Har man dålig hälsa så påverkar det allting annat i vardagen. Jag längtar så efter att jobba, plugga och vara spontan, som jag alltid brukar vara. I somras älskade jag mitt liv, allting flöt på hur bra som helst. Nu sitter jag låst och kommer knappt ur sängen vissa dagar. Ny fungerande medicinering och täta psykologkontakter hoppas jag på.

  • Träna och äta bättre. I och med depressionen (som ni ser så har den påverkat allt) så är det här något som har försämrats rejält. Jag äter men med ganska försämrad aptit, mindre mat och som ibland byts ut mot antingen ingenting eller mot godis. Rör mig ut på några promenader i veckan och har inte tränat ordentligt på hela hösten så det här måste det bli ändring på. Min kropp är otroligt svag och det är en extrem förändring i mitt ätande från när jag mådde bra och hur det ser ut idag.

Som ni ser så har jag faktiskt stora möjligheter att klara mina mål. Gäller bara att kriga mot depressionen och att få rätt hjälp så kommer förmodligen allting att falla på plats av sig självt. Brukar få en liten boost i början av året så jag hoppas inte att det blir något undantag pga att jag är sjuk.
Vad har ni för löften/mål för 2015? :-)

- Tidsinställt

1 kommentar:

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)