torsdag 11 december 2014

SORKK

Det är inga djur jag pratar om nu (haha) utan tänkte faktiskt ta upp en grej psykologen visade mig, hur den onda cirkeln ser ut när man är i ett självskadebeteende. Jag tror många blir arga och inte förstår varför man skulle vilja skada sig själv, men det man tänker på i den stunden är faktiskt att hjälpa sig själv. Låta sig vara fri sina demoner för en stund. SORKK-modellen visar det fantastiskt bra. Trots att jag "bara" haft ett återfall så tänker jag att jag delar med mig av min onda cirkel. Jag tror det är nyttigt att veta om den, speciellt om man är närstående till någon som självskadar och man har svårt att veta hur man ska hantera det.

S (situation)
Uppe sent på natten.
Kan inte somna.
Sovit dåligt de senaste nätterna.
Stark ångest.
Känsla av total ensamhet.



O (organism)
Tankar och känslor blossar upp.
Skam för att jag inte klarar av livet.
Ilska och självhat.
Tung i bröstet.
Dömande tankar om mig själv.
Ännu starkare ångest.



R (respons/reaktion)
Skära mig.
Dricka alkohol.
Svält/kräkningar.
Flyktiga sexuella relationer.
Använda droger.



K (konsekvens - kortsiktig)
Lättnad.
Mindre ångest.
Känslan att få vara fri.



K (konsekvens - långsiktig)
Skamkänslor för vad jag gjort.
Mer ångest, självhat och ensamhet.
-

Ser ni? Det är ganska uppenbart att en SORKK ofta leder till ännu en. Det blir en ond cirkel och ju längre man håller på desto svårare är det att ta sig ur den. Nu stämmer inte riktigt alla saker under R in på mig i dagsläget, men ville ändå ta med flera exempel på hur ett självskadebeteende kan yttra sig.

Ofta händer det dessutom att man inte förstår att man använder dessa saker för att lindra ångest, skam, ensamhet, eller vad det nu kan vara. Man gör saker utan att förstå varför. Så var det t.ex med alkoholen och sexuella relationer för mig. Jag förvånades hela tiden över att jag drack så mycket och varför jag låg med personer när jag ändå mådde ännu sämre en tid efteråt. Kände mig dum och frågade mig själv varför jag höll på hela tiden när jag ändå visste att jag bara blir att må ännu sämre i längden. Ibland är man inne i ett självskadebeteende utan att själv veta om det och jag skulle ha varit så glad om någon frågade mig "varför gör du så här?" utan att för den delen vara dömande. Det värsta man kan göra är att bli arg eller skälla ut någon, för vad händer då? Jo, man bygger på ångest, skam, ensamhet, skuld, ännu mer vilket bara bygger upp för ännu en rundgång i SORKK-cirkeln. Det bästa man kan göra är att lyssna, trösta och bara finnas till och säga att "vi ska lösa det här tillsammans" och komma på andra lösningar för vad man kan göra när det känns som värst.

8 kommentarer:

  1. hahah omg va pin men kul grej och tack för att du ville ge mig en utmaning ;)

    SvaraRadera
  2. Åh det där är verkligen så sant! Allt blir som en ond spiral som blir svår att ta sig ur ju längre man går i gamla mönster och beteenden. Tycker att den här modellen du visar är väldigt intressant och tyvärr skrämmande sann. Jag går ju på samtal en gång i veckan med vägning på sjukhuset men känner att det inte ger mig någonting alls. Det är ingen behandling utan mer en koll på min vikt känns det som så jag hoppas verkligen jag kan få rätt sorts hjälp snart. Vikten går uppåt men tankarna blir inte lättare att hantera för det liksom. Så ett behandlingshem skulle vara på sin rätta plats om nu sjukhuset är villiga att skicka mig någonstans då remisser är så dyra :(

    Kramar♥

    SvaraRadera
  3. Det känns som ett bra sätt att visa på hur det kan vara!

    SvaraRadera
  4. Verkligen intressant att läsa. Det är svårt att sätta sig in i om man själv inte varit med om det på något vis, men kan absolut tänka mig att det blir en ond cirkel som det är svårt att ta sig ur.

    Svar: Ja, jag älskar Britney. Världens bästa! :)

    SvaraRadera
  5. sv. Tack så mycket. :) De är lite läskiga i början som att det är klumpar av aloevera kött i drycken, så det känns lite läskigt och man kan inte bara dricka det som vanligt för man måste tugga med. Känns ungefär som skalade vindruvor som är hackade typ. Jag har bara smakat aloevera original, som ska smaka vindruva och den är helt okej. Får se hur persika smakar när jag väl bestämmer mig för att öppna en flaska av den. :)

    SvaraRadera
  6. bra inlägg för dem som verkligen mår dåligt! Bra att du vill hjälpa andra :)

    sv: Vad gullig du är! Vart jätteglad nu! Tack och detsamma!:D

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)