söndag 7 december 2014

The Hungergames - Mockingjay Part 1

Katniss vaknar upp i Distrikt 13, i en helt ny värld som omvärlden trodde var utplånad. Långt under jorden tar en revolution form. Peeta, Johanna och Annie som är de resterande överlevarna från årets hungerspel, är alla fångar i huvudstaden där Snow snärjer åt reglerna mer och mer för att skrämma folket från att göra uppror. Genom huvudstadens regelbundna utskick och nyheter dyker Peeta flera gånger upp på skärmarna över Panem, men det undgår ingen att han är minst sagt förändrad. Har Peeta bytt sida? Varför uppmanar han folket att lägga ned stridsyxan och buga för Snow? Är han en förrädare? Och finns det någon chans att rädda honom och de kvarlevande innan det är försent?

Hade inga andra förväntningar på filmen än att den skulle vara grym och det var den! Jag som är en känslomänniska levde mig in i allt det hemska så mycket att jag fick ångest, på riktigt alltså. Scenerna var otroligt välgjorda och jag är ett Hungergames-fan ända in i hjärtat. Enda minuset var att de var i ungefär samma miljö hela tiden vilket kan vara lite tråkigt i längden. Saknade lite kontrasten mellan huvudstadens lyx och alla naturskiftningar. Utöver det var det precis lika grymt som jag väntat mig, satt på helspänn nästan hela filmen!

Mitt betyg: 4 härmskrikor av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)