måndag 5 januari 2015

Svar till anonym


Svar: vad roligt! Vilka råd jag kan ge är lite olika beroende på vart på ön du ska bo men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan utöver min egna resa. Det jag tänker på mest är att det i vissa städer är ganska hög kriminalitet. Hade till exempel en kvinnas händer på min väska när jag stod vid busshållplatsen vid Los Cristianos och tydligen är det vanligt att folk snor saker just när man väntar på buss eller liknande (morfar blev förra året av med sin plånbok på precis samma plats). Sen berättade han för mig att man även ska vara vaksam ifall folk kommer fram med en karta och vill att man ska hjälpa dem att hitta vägen, det är ett vanligt knep många har tyvärr. Så håll hårt i dina saker när du är ute! 

Ett annat råd är att aldrig gå ut ensam på nätterna om du är tjej för det finns obehagliga människor som försöker lura i en droger och som gärna drar med en till konstiga ställen. Är man ett gäng så går det bättre men är man endast tjejer så är det tyvärr vanligt att killar skriker efter en och är allmänt odrägliga. När jag var ute med systrarna blev jag riktigt förbannad på hur långt ifrån feminism man var, hur man öppet kunde diskutera hur vi såg ut, vissla och håna en. Det hände aldrig när vi hade föräldrar eller manligt sällskap med oss.

Annars vet jag inte om det är så mycket mer att tänka på än det vanliga, ha med solkräm (det kan vara riktigt hett vissa dagar trots att det är vinter) och att ha med sig långärmat och byxor eftersom det kan bli lite småkallt vissa kvällar. Är du festintresserad så ska du inte bli besviken om stan känns öde vid ett på kvällen, spanjorerna drar igång festandet på allvar vid ungefär tre på natten och vill du shoppa riktigt billigt så ska du leta efter en affär som heter Spanish Style. Det är en butikskedja som finns lite överallt och har allt från drycker, godis, tobak, souvenirer, prydnadssaker, lite strandkläder och annat kul att kika på. De har även huuuur många olika shoppingcenter i varje stad, allt från Gucci och lyxmärken till budgetalternativ till butiker med samma standard som t.ex H&M, Gina Tricot och de vanliga affärerna vi har i Sverige.

Ha en trevlig resa!

Ett foto från butiken Spanish Style. Tycker såna här allt-i-allo-affärer är så charmiga!

4 kommentarer:

  1. Bra att du varnar om att man inte ska gå ensam!
    Svar: Jag tyckte att de första två filmerna var bättre, men tror dem bygger upp inför den sista delen. Precis som dem gjorde med Breaking Dawn Part 1. Så jag gillade filmen, men hoppas på att den sista är bättre :)

    SvaraRadera
  2. Skulle också så gärna vilja åka dit faktiskt! Det är jättebra att du tipsar och informerar om vad man bör tänka på då man reser dig då det både där och på andra platser i världen förekommer kriminalitet och även våld. Så det gäller att vara vaksam och hålla ett extra öga öppet :)

    sv: Jag tycker också absolut det är mycket bättre att ha små mål att sikta på att klara av som är realistiska då man annars kan göra sig själv besviken vilket inte är att rekommendera. Så jag ska försöka att vara mer snäll mot mig själv och göra det som min kropp mår bra av på sikt :)

    Tycker du har superbra mål med ditt 2015 också! Att äta mat istället för godis är ju superbra initiativ. Kommer ihåg själv när jag hade en lite bättre period för ett par år sedan. Då hade jag varit utan godis så många år så jag kände att "nä nu fan ska jag få unna mig godis" Dock kunde jag inte äta både och utan uteslöt då maten vilket inte är att rekommendera alls. Det dummaste jag gjort kan jag säga då jag blev sockerberoende.. Sen så vände det och jag blev ännu sjukare i anorexin igen så att hålla på måltiderna och äta med jämna mellanrum är det bästa :) Och att träna och få till en hälsosam livsstil är ju superbra!

    Hoppas du annars mår fint idag vännen och har haft en fin dag :) Själv så mår jag inget vidare faktiskt.. Mådde bra förut idag men nu på eftermiddagen/kvällen så totalvände det och jag mår urkasst. Hoppas dock det vänder innan jag ska gå och lägga mig då jag tycker det är så hemskt att somna med ångest :(

    Kramar♥

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om den typen av affär :)
    Svar: Ja, men det tycker jag var en viktig del av filmen jag med. Att det inte bara låter henne gå vidare från spelen som om det inte var något.

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)