fredag 3 juli 2015

Svar till Nina


Svar angående detta inlägg:
Hej Nina. Jag vet inte om du själv varit laestadian? Är du medveten om att det finns flera grenar inom laestadianismen som urskiljer sig på vissa sätt? Jag respekterar din åsikt. Det finns många människor, både utomstående och de som själva varit med i religionen, som motsätter sig den fullständigt och det ska väl vara okej tänker jag. Men det ska också vara okej att tycka tvärtom och snälla, dra inte det berömda "sektkortet" som många oförstående människor använder.

Du pratar om samer och om vad Laestadius gjorde under sin livstid, att han fått mer positiv respons än vad han förtjänar. Han dog 1861, så jag förstår inte riktigt hur det är relevant med dagens läge vad han gjorde för 150 år sedan? Laestadianismen bygger inte på en dyrkan utav Laestadius själv utan på en religion grundad på Laestadius teorier. Och i mitt inlägg beskriver jag inte om hur Laestadius påverkat mig under min uppväxt utan om hur laestadianismen påverkat. Det är stor skillnad.

Och avslutningsvis så bor jag i Sverige och har alltid gjort, så vad den finska statsministern har för sig har jag tyvärr ingen koll på, det får du nog diskutera med någon annan. Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)