onsdag 23 september 2015

Fråga om laestadianismens grenar


Svar: 
Det finns tre olika grenar inom laestadianismen: öst-, väst- och gammallaestadianism. Jag tillhörde den sistnämnda så jag kan inte svara så mycket på skillnaden mellan de två andra.

Skillnad mot gammallaestadianismen är iallafall att östlaestadianismen är den ursprungliga religionsgrenen. Vid en splittring i början av 1900-talet uppstod de två andra och gammallaestadianismen är den största grenen i världen av de tre. Gammallaestadianismen är också belägen lite längre söderut än de två andra som mest har sin rörelse i Norrland och norra Finland. Gammallaestadianismen finns ju här i Dalarna och i Stockholm också och har väldigt många anhängare just här.
Vet också att "reglerna" skiljer sig litegrann. I stort sett är det ganska lika men uppe i norr (väst- och östlaestadianismen) har man också andra saker man inte gör. Man har till exempel inte mattor och gardiner och tvättmaskinen har ingen glaslucka. Detta för att man inte anser det lämpligt att se det motsatta könets underkläder, det är en sak som man tycker ska hållas privat.

Västlaestadianerna har tagit mer motstånd till Svenska Kyrkan än de andra grenarna. De anordnar egna dop och konfirmationer (egna konfirmationer har vi även inom gammallaestadianismen, jag konfirmerade mig i Finland t.ex) och kvinnorna bär täckande sjalar över håret när de är i kyrkan.

Det är en liten sammanfattning av vad jag vet. Eftersom jag aldrig varit i kontakt med öst- och västlaestadianism riktigt då jag hörde till en annan gren så vet jag inte så mycket mer. Kan bara jämföra med min egen upplevelse och vad jag läst och lärt mig. Ett tips är att söka på laestadianism på Google eller att läsa Wikipedias sida om det som faktiskt sammanfattar det väldigt bra. Ett alternativ är ju att söka upp någon som är eller har varit med i den gren du vill veta mer om.

Har du andra frågor som du tror att jag kan svara på (gällande gammallaestadianism framför allt då) så är det bara att fråga så svarar jag så gott jag kan!

3 kommentarer:

  1. hej, jag vill bara rätta dig lite :) jag är väst, vet inte mycket om de andra men kan säga hur det är i väst iaf. vi har både mattor, gardiner och lucka på tvättmaskinen. det är inget fel att se sin familjs underkläder liksom. mattor och gardiner hade man inte förr i tiden då det var lyx och väldigt dyrt och det var viktigare att skaffa mat till familjen :)

    den största församlingen inom väat (i sverige) är i knivsta (mellan uppsala och stockholm, därefter luleå, gällivare och kiruna samt lite utspridda i alingsås och i byar osv. vi har mycket riktigt dop och konfirmation, samt nattvard, begravningar och bröllop i egen regi numera, begravning och bröllop inte alltid i egen regi dock. tycker dock inte det är ett bra tips att läsa på wikipedia om väst, det står mycket svammel där. bättre om du tipsar att åka till nån gudstjänst så att man kan prata med nån som faktiskt vet :)

    fint att för en gångs skull hitta nån som skriver positivt om laestadianismen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att få höra av någon som faktiskt vet, är glad att du rättar mig så det inte blir fel i framtiden :) Tog nog förgivet att Wikipedia var bra då det stämmer överens med hur gammallaestadianismen ser ut.

      Tusen tack för rättningen och jag håller med dig, det är roligt när fler skriver positivt om religionen :) Kram!

      Radera
  2. Hej, öst- och gammalaestadismen skiljade sig inte från varanda förrän 30-talet. Inga av dom är "ursprungligt", för alla har förändrats sedan 1800-talet.. :)

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)