måndag 28 september 2015

Hypomani och PTSD

Jag har på ett par veckor handlat: fem pussel, fem par skor (väntar på att få hem två av paren), två finare toppar, en klänning och ett par byxor. Mycket med lånade pengar. Jag glömmer bort att äta tills blodsockret är på noll och är inne i ett "ska bara"-läge där jag tassar runt och gör olika saker lite på speed. Dessutom är jag jätterolig! Mina skämt är top notch, samtidigt som småsaker gör mig jätteirriterad. Jag är klumpig och säger ibland kanske lite för mycket eller uttrycker mig på sätt som låter förolämpande trots att jag inte menar så. Tack och lov så får medicinerna mig att somna och sova gott iallafall. Alltid något!

Mitt i detta hypomaniska tillstånd har jag kvar min kära (ironi) PTSD. Det har planat ut och blivit mindre uttalat men det finns där och oförberedda beröringar får mig ibland att bli arg som en geting. Låst och som att jag får svårt att andas, håller på att kvävas. Saker från övergreppen gör sig påminda vid varje beröring. Ibland när någon ber mig om en kram säger jag nej. Jag vill inte. Jag sätter mig ibland längst bort i soffan för att få avstånd, har ryggen mot väggen så att ingen oförberett kan röra mig bakifrån. Det får mig att känna mig så galet elak, att jag är så avvisande och blir så arg. Jag har på riktigt försökt och försökt att uppträda normalt men det går inte. Det sitter stenhård fastetsat i mig.

Kan ni förstå att min tillvaro är lite vrickad just nu? Jag är typ två motpoler i ett, på samma gång. Galna värld, galna värld.

---

Ett inlägg som egentligen skulle publicerats i lördags. Idag och igår har jag vaknat och känt mig tung och seg. Tror det hypomaniska börjar avta men det kan också bero på att jag blivit lite krasslig och snorig och det tar på energin. Hoppas innerligt att denna period inte följs av en svacka, vilket brukar vara mer en regel än ett undantag.

En till bild på hjärtat, från skogspromenaden igår. ♥

5 kommentarer:

  1. Hoppas du snart är på TOPP igen :D

    SvaraRadera
  2. Men åh vilken otroligt fin hund!

    SvaraRadera
  3. Underbart söt bild med en lite tyngre text! Kram <3

    SvaraRadera
  4. Det var min kommentar, vet inte om det blev fel! :o

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)