lördag 31 oktober 2015

Minus två

Som jag sa igår så levde vågen sitt egna lilla liv. Idag är den med i svängarna och visar -2,0 kg sedan jag började sätta mer fokus på mat och rörelse för tjugo dagar sedan. Är nöjd med den siffran, det känns som ett lagomt tempo i att gå ner i vikt.

Jag vill gärna belysa hur jag levt under dessa tjugo dagar så att ni ska se att jag äter bra och inte svälter mig. Jag har mitt matschema från när jag var sjuk i anorexi som grund, är noga med att äta alla måltider men tar ut svängarna efter dagsbehovet. Är jag hungrig trots att jag följt grundschemat så äter jag mer, är jag mätt trots att det är dags för mellanmål så väntar jag tills behovet kickar in. Det är så det är att leva friskt, kunna känna av kroppens signaler på rätt sätt och ge kroppen det den behöver därefter.

Skillnaden från hur jag åt innan är egentligen inte så stor (eller jättestor, beror på hur man ser det). Jag var länge inne i en period då mat var det mest ointressanta jag visste och åt godis när jag var hungrig. Det är okej att göra så ibland, kroppen tar inte skada av det, men pågår det under en längre tid så resulterar det i negativa humörsvängningar, orkeslöshet och ångestpåslag och det var det jag kände att jag fick lov att komma ifrån, speciellt med tanke på att det bipolära ger mig såna symtom iallafall.
Men att skippa godis helt och hållet och planera tre löppass i veckan skulle jag aldrig gå med på. Godis äter jag på helger iallafall, och skulle jag vilja dra ut och springa skulle jag göra det men nio gånger av tio så tycker jag att det är urtråkigt, så varför lägga min tid på det?

Egentligen säger inte vågens siffror så mycket, anledningen till att jag går efter den är att jag under mina år som ätstörd har märkt vid vilken vikt min kropp och mitt sinne mår som bäst, där kroppen prioriterar att vara.

Hoppas ni förstår ungefär hur jag tänker! Nu ska jag få tummen ur och börja packa lite. Fick en kryssning med middag- och frukostbuffé och spa i födelsedagspresent i augusti när jag fyllde år, så tidigt imorgon bitti åker jag och storasystrarna iväg. Ska bli jättekul att komma iväg en sväng och få lite distans till allt jobb och vardagslivet, hehe!


Hur en vanlig frukost kan se ut: vetekaka med renost (mitt favoritpålägg), Bollnäsfil med bärmüsli från Axa och vaniljte.

4 kommentarer:

  1. Nä siffror på vågen säger inte mycket... man får gå efter hur man mår och känner sig istället. Jag hoppas det går bra för dig =)

    SvaraRadera
  2. Roligt när man ser förändring!

    SvaraRadera
  3. Att försöka äta nyttigare gör verkligen mycket. Jag själv har dragit ned väldigt mycket på sötsaker och det hjälper verkligen

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)