tisdag 1 december 2015

Varför hon friades

Legat däckad hela natten med massor av konstiga och jobbiga drömmar, precis som de senaste tre/fyra nätterna. Vaknade inte förrän tjugo över två trots att jag inte gjorde annat än att ligga i sängen hela dagen igår. Antar att min hjärna är så psykiskt påfrestad att den vill ta igen energi och återhämta sig.

Läste igenom papprena från tingsrätten igår eftermiddag. Vet att det får mig att må dåligt men ville bara ha det gjort så jag kan ta all skit i samma smäll typ. Anledningen till att hon friades är enligt tingsrätten att "Sofia valt att inte lämna lägenheten trots att hon fick sällskap av en manlig vän" och att "X var så berusad att hon inte uppfattat Sofias ovilja och har därför inte haft något uppsåt till att ofreda Sofia sexuellt". 
Jag och X träffades på psyk i Säter i början av året när vi båda var inlagda och anledningen till att jag inte lämnade henne och lägenheten är just för att jag vet om hennes svåra psykiska problematik. Jag var livrädd att hon skulle skada sig själv eller försöka ta livet av sig och jag visste också att hon hade svåra problem med alkoholen. Jag och min manliga vän gick alltså inte därifrån på en gång utan valde att ringa hennes mamma så att vi/jag kunde känna mig säker på att hon inte skulle göra något dumt. Även om hon gjort som hon gjort mot mig hade jag inte kunnat leva med mig själv om hon skadat eller försökt ta livet av sig efteråt.
Och att hennes berusning friar henne får mig att må illa. Hon var så full att hon inte "förstod" att jag inte ville trots att jag blev arg, sa till på skarpen och fysiskt drog mig ifrån. Och att hon en stund faktiskt tog mina ord på allvar och slutade men sedan fortsatte en halvtimme efteråt kan i mina ögon inte betraktas som att "inte förstå" men nu är det ju rättens bedömning som gäller och jag får på nåt sätt försöka infinna mig i det. En överklagan skulle antagligen innebära att gå igenom samma process igen och utdelningen skulle nog bli densamma, så det tror jag inte att jag orkar med.

En fin människa på Facebook sa till mig att hon trodde på karma, att på något sätt kommer hon få lov att betala tillbaka trots att rätten friat henne. X är tidigare dömd för bland annat våld mot tjänsteman och har haft skyddstillsyn och när jag tänker på det blir jag glad. Inte på ett hämndlystet vis (okej, lite kanske, det kan jag inte sticka under stolen med) men det ser jag lite som karma. Hon har blivit straffad tidigare och kommer antagligen att bli det igen. Det stärker på något sätt min känsla av att veta att jag inte gjort något fel. Det är så sjukt hur övergrepp och våldtäkter får offret att känna skuld och skam. Det finns liksom ingen logik i det men ändå känner man så och ifrågasätter sitt eget beteende istället för den som utför gärningen. Och när ett sånt här beslut kommer så fortsätter man i de tankebanorna, automatiskt. Mitt förnuft vet att jag har rätt men ibland sköljer känslan av skuld, skam och äckel över mig iallafall och det kan jag inte styra över. Jag hoppas innerligt att den där karman existerar och att de som gör såna här saker får betala vad det kostar.

Nu ligger bunten med papper i lådan under sängen och gör sig påmind. Funderar starkt på att ta med den ut på gräsmattan och elda upp den...

2 kommentarer:

  1. Usch fy sjutton, kan inte överhuvudtaget föreställa mig vad du går igenom. Styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Förstår mig inte på de svenska lagarna. Ibland så undrar jag t.o.m. på om t.ex. våldtäkt är "lagligt" ändå? Just för att de allra flesta gärningsmännen får gå fria. Det är ett sjukt samhälle vi lever i! :(
    Får hoppas att du mår bitvis bättre för varje dag som går!

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)