onsdag 13 januari 2016

Slut på djurtestat smink

Fick en smärre chock idag. Kom in på diskussioner på youtube om företag som testar sina produkter på djur och har suttit och googlat och grejat i flera timmar nu. Jag visste om att en del av företagen djurtestar men knappast att det var så många! Har faktiskt i detta nu ett paket med produkter från Yves Rocher på väg hem till mig och gud, vad jag ångrar mig nu i efterhand när jag fått veta detta.

Har bestämt mig för att inte beställa något mer från de företag som djurtestar från och med nu. Eftersom jag har en del smink hemma från framför allt Yves Rocher, Maxfactor och Maybelline så kommer jag använda klart det men jag kommer inte att beställa nytt därifrån. Min fåfänga ska inte gå ut över djurs lidande. Mediciner och annat är en annan femma men detta handlar endast om ytlighet och det är ingenting man behöver för att överleva.

Jag vet att en del kommer att kommentera nu att det faktiskt är förbjudet att testa kosmetika på djur inom EU och att sälja djurtestat smink och ja, det stämmer. Grejen är att det för bara ett par år sedan infördes en lag i Kina att all kosmetika som säljs måste ha djurtestats innan de kommer in på den kinesiska marknaden. Många av dessa företag är så pengakåta att de inte vill slopa försäljningen i Kina pga att de tjänar ofantligt mycket pengar, så de betalar alltså en summa för att kineserna ska djurtesta produkterna åt dem. Helt galen lag, jag vet! Hade de haft samma lagar som här i EU så hade förmodligen många - nästan alla - företags produkter varit okej att köpa och använda men så ser det inte ut tyvärr. Sen vet jag inte hur sugen jag skulle vara på att handla från de som man vet värderar pengar högre än djurs välmående heller. Nej, fy!

Här kommer en hemsk lista, men bjussar även på en spalt med produkter som man kan använda med gott samvete (paranteserna visar dock att märket ägs av ett annat som testar på djur). Är så stolt över t.ex Lumene som är ett stort märke men som medvetet valt att inte sälja i Kina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)