lördag 26 mars 2016

Från sjuk till frisk

Nu är det dags att söka högskola igen. Jag får alltid lite ångest av det då all min kamp, svett och tårar från tidigare år gör sig påminda. Det blir en känsla av att få lov att betala för gammal ost då jag inte har samma förutsättningar som alla andra. Min gymnasietid kommer föralltid sitta som en djävul och knacka mig i pannan och det är förjävligt att det är så. När jag slutade gymnasiet hade jag tappat tron på mig själv helt. När mina betyg (i vänsterspalten) låg i kuvertet i min hand på studenten sket jag i att ens kolla på det för jag ville inte förstöra dagen. Det låg oöppnat länge efteråt också faktiskt. Jag trodde på riktigt att jag var dum i huvudet som inte klarade av att få godkänt ens. Eller att ens orka saker som att duscha, gå ut med hunden eller tömma en diskmaskin. Och de godkänt jag fick var många på grund av att lärarna tyckte synd om mig. De ville hjälpa mig på traven men det stjälpte tyvärr mer.

Jag hade ändå tänkt belysa det positiva i dessa bokstäver nedanför. Den vänstra spalten är en anorektisk och deprimerad tjej som tappat lusten till livet helt och hållet. Den högra är den friska och kunskapstörstande person jag alltid varit inombords.
Den högra spalten gör mig stolt. Den visar att jag hade fel när jag en gång tänkte att jag var dum i huvudet, trög och ointelligent. Jag är smart. Jag har ambitioner, jag vill och jag kan. Det är häftigt att kunna tänka så med tanke på var jag befunnit mig.


Här är ännu ett bevis på vad psykisk ohälsa kan göra. Hur den förvandlar saker till tvärtom.

3 kommentarer:

  1. Men Fyfan vad jag blir stolt över dig! Så grym du är :D Du är absolut inte korkad på något sätt. Du är en av de klokaste och finaste människorna jag vet. Du kan faktiskt bars du vill :)
    Hoppas att du fixar högskoleprovet!

    SvaraRadera
  2. Såg detta inlägget på fb med, intressant! =)

    SvaraRadera
  3. Jättebra betyg! Jag var också sjukt nervös inför högskoleansökan, hade medelmåttiga betyg.. Men väl på högskolan hoppas jag du kommer att trivas. Jag tyckte att det var jätteroligt, men bitvis lite svårt och jobbigt. Lycka till och bra kämpat med betygen!

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)