onsdag 23 mars 2016

Svar på varför jag "svartmålar" laestadianismen

Nej, jag har inget emot väckelserörelsen och jag svartmålar heller inte laestadianismen på något sätt för att jag framhäver att jag varit laestadian som du verkar tro/antyda i din andra kommentar du skrev. Anledningen till att jag berättar om det är för att det är det mina läsare tycker är mest intressant att veta mer om och för att det är och alltid kommer vara en stor del av vem jag är. Mitt första inlägg om laestadianismen och min uppväxt inom den (finns att läsa här) är det i särklass populäraste inlägget jag någonsin skrivit. Ungefär halva, lite mindre till och med, av min släkt har gått ur religionen och halva hänger kvar och vi har fortfarande bra sammanhållning och tycker inte sämre om varandra för att vi tänker annorlunda om saker och ting.

Jag har ingen aning om vad Skutnäs bönehus är för något och jag ser absolut inte ner på laestadianer. Är lite trött på att få konstiga kommentarer om hur jag antingen hyllar en störd människa som Laestadius (som grundade laestadianismen) eller om hur jag svartmålar den och dess anhängare. Jag har varit med, jag har gått ur, det är positivt och det är negativt. Okej?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)