onsdag 23 mars 2016

Svar till "Sofia"

Du borde veta vad Jakobstad å bönhus e, som e fd laestadian å bor i Finland. Å du borde ha hört om pedofil skandalerna som uppdagades i skutnäs bönehus. Google använd det:)

Varför anser du att jag borde veta dessa saker? Jag var laestadian inom gammallaestadianismen tills jag var 14-15 år och det är ingen särskilt hög ålder att lära sig sådana saker på. Här i Dalarna, som ligger i Sverige (jag har alltså aldrig bott i Finland) så fungerar det på ett sätt och det är det enda sätt jag har att gå på och vet på riktigt vad som stämmer och inte. Jag gick på vad vi kallar för "möten" på söndagar. Har aldrig hört ordet bönhus i sammanhang med laestadianism, men självklart använder man annat språk och andra ord beroende på var man bor och vilken gren man tillhör. 

Jag har läst mycket om laestadianism och de olika grenarna men det som fastnar lättast är ju förstås det man kan känna att man har koppling till. Jag vet om att pedofilanklagelser har förekommit men inte mycket mer än så. Jag är glad att lära mig mer men att jag "borde" veta saker som du säger förstår jag inte.


Edit: läste på om Skutnäs bönehus och pedofilskandalen ägde rum inom den östliga grenen av laestadianismen, alltså en helt annan gren än den jag tillhört. Är kanske därför inte så konstigt att varken jag eller mina föräldrar känner till händelsen.

____



Puh. Blev en hel massa försvarstal på bloggen idag känns det som. Ber om ursäkt för det om det blir tråkigt men jag känner att jag måste hävda mig när folk är ute och cyklar. Nu ska jag lämna allt det här och försöka få en god natts sömn.


Hörs imorgon igen vänner. ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)