fredag 1 april 2016

Tvångsmässig perfektionist

Nu är jag hemkommen från jobb och kuratorn och har precis fått i mig lite käk. Har haft en bra dag! Full fart i köket med bakning och fika och sen samtalet med min kontakt som öppnade mina ögon på fler sätt än jag trodde var möjligt.

Mitt största problem i vardagen är min irritation och mitt kontrollbehov som är mycket större än vad jag förstått innan. Jag är en konstaterad perfektionist och har en hel del tvångsmässiga drag, OCD light kan man säga. Jag har hela tiden trott att de beror på övergreppen men jag har haft dem sedan flera år innan faktiskt. Det är tröttsamt att tvångsmässigt se på tv då jag blir oerhört frustrerad om jag missar en enda mening (spolar om varje gång jag ser på program i datorn då jag "måste" se ALLT). Jag pillar sönder mina tår och fötter på hud och naglar - drog till och med av ögonfransar när jag var yngre -, för dagbok över mitt liv, min träning och mitt ätande och noterar allt som går att noteras typ. Och mitt i det ska jag finna tid till lugn och sinnesro men utan att något tvångsmässigt är inblandat och det är svårt och något jag måste träna på. Tvånget och kontrollbehovet stänger in mina känslor i mig själv, både jobbiga saker men också bra känslor som lust och glädje. Låter kanske konstigt att en tvångsmässighet att trycka på spola tillbaka-knappen på datorn och att pilla sönder fötterna tills det blöder stänger in känslor så hårt men det gör det.

Min läxa tills nästa gång är att försöka hitta på något jag tycker om att göra som inte har inslag av något tvångsmässigt (är faktiskt jättesvårt!) och att träna på att bli störd. Alltså inte dum i huvudet (haha) utan avbruten när jag t.ex ser på tv eller gör något annat som jag är ett kontrollfreak över. Får se hur det går. Tror själv att själva tvånget finns i mig sedan tidigare men att det och kontrollbehovet blivit större efter övergreppen. Som att jag ständigt går och skyddar mig mot att oförutsägbara saker ska hända. Är jätteviktigt att jag tar tag i detta för fortsätter jag att ha omöjliga krav på mig och ska göra allt perfekt så kommer jag bränna ut mig och det är det sista jag vill. Det var hur som helst ett nyttigt samtal och det är jag jätteglad över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)