onsdag 20 juli 2016

En månad rökfri

En månad som rökfri har passerat. Ska jag vara helt ärlig så trodde jag inte att jag skulle klara mig så här långt. Har varit utan cigaretter en månad tidigare för några år sedan men snusade då istället. Nu har jag använt ett halvt plåster första dagen och efter det har jag klarat mig på nikotintuggummin som jag delar på hälften för att de ska räcka längre och för att få i mig mindre nikotin.

Det som förvånat mig mest är de gånger jag varit ut och festat och stått bredvid vänner som rökt. Det har emellertid varit jättesvårt men viljan att fortsätta vara snäll mot mig själv har varit större. När jag, mamma och systrarna var utomlands satt jag på riktigt och höll för näsan för att det luktade så äckligt av folk som blåste rök rakt i ansiktet på en. Det är en lukt som man som rökare inte känner av alls, vilket är ganska läskigt på ett sätt. Jag vill ju vara snäll mot mig själv och försöker påminna mig när suget kommer om ångesten man har som rökare, hur lite jag vill utsätta mig för den. Precis som en doktor sa till mig så har alla rökare ångest och det har jag så det räcker att bli över i och med min diagnos redan.

Jag känner mig långt ifrån säker att jag kommer klara att låta bli cigaretterna livet ut men jag har också en viljestyrka som jag inte visste fanns innan och som jag hoppas kommer följa mig ännu längre. Nu håller jag alla tummar att jag fixar det här!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat!! :D SV: jaa gör det! De är så stora och fina så :)

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)