lördag 1 oktober 2016

Min resa genom psykiatriska diagnoser

Jag är medveten om att detta inlägg kan få mig att framstå som ett hopplöst psykfall men jag väljer att ta den risken och se varje punkt jag klarat av som en styrka. För det är faktiskt så att varje nederlag som får en att känna sig så brutalt svag i slutändan resulterar i dubbel styrka. Det här är summan av kardemumman av alla diagnoser och tillstånd jag har haft och som jag befinner mig i just nu. Ett kvitto som påminner mig om att fortsätta vara stark. Jag vet att många tycker om just kategorin om psykisk ohälsa på min blogg så här är ännu ett inlägg till er.

Bipolär sjukdom typ 2

Betyder grova upp- och nedgångar i humöret som vanligtvis inte upplevs av friska människor. Vid hypomani (uppåtperiod) förlorar jag förmågan att tänka rationellt - särskilt när det gäller pengar, upplever en euforisk känsla av livet och känner mig som en kvinnlig superman som ingen kan bryta ned. Detta varvas av djupa depressioner med självmordstankar.

Status idag: sjuk (men för tillfället i ett stabilt läge (kronisk sjukdom vilket betyder att jag aldrig kommer att bli frisk ifrån den)
Beror på: är antagligen medfött i samband med att jag som barn inte varit ett barn fullt ut

Självskadebeteende

Innebär att man skadar sig själv i syfte att dämpa inre ångest. Har både skurit mig, legat runt fast jag inte velat det innerst inne utan bara velat straffa mig själv, samt använt alkohol för att tillfälligt fly från ett extremt dåligt mående.

Status idag: frisk
Berodde på: förmodligen bipolära nedgångar i humöret (depressioner) men även senare sexuella övergrepp

Anorexi med bulimiska inslag
Ett slags självskadebeteende eller kontrollbehov fast i form av självsvält där man hela tiden sätter lägre och lägre viktmål och tappar allt förnuft och ser sig själv som extremt tjock trots att man är gravt undernärd. De bulimiska inslagen bestod av perioder av hetsätning och kräkningar.

Dagens status: frisk (med återstående minimala influenser av "hjärnspöket" och ett inte hundraprocentigt ätande men klassas som och känner mig frisk)
Berodde på: våldtäkt som i sin tur gav mig äckelkänslor över min egen kropp

Posttraumatisk stress (PTSD)
Betyder att man efter ett trauma återupplever det igen genom medvetna eller omedvetna saker som lukter, smaker, beröring eller situationer som påminner om det,  vilket resulterar i att man upplever samma ångest och sårbarhet. Kan resultera i panikbeteenden, gråt- och irritationsattacker.

Dagens status: sjuk (blev i stort sett "frisk" efter våldtäkten men har fått tillbaka den efter övergreppet våren 2015)
Beror på: våldtäkt och sexuellt övergrepp


Paniksyndrom

Består av grova och plötsliga ångestattacker som ger fysiska symtom som illamående, yrsel och svimningskänslor med grov ångest. Visar sig även genom panikångestattacker där man kollapsar i samband med hyperventilerande, skakningar (som i epileptiska anfall ungefär), hjärtklappning och en tydlig känsla av att man kommer att dö.

Dagens status: frisk (haft två "återfall" sedan januari 2015)
Beror på: våldtäkten och sexuellt övergrepp, eventuellt även depression

Agorafobi (torgskräck)
Innebär att man blir rädd för folksamlingar, i mitt fall av rädsla att få en panikångestattack. Isolerar och gjorde för mig att jag knappt kunde gå ut med hunden i rädsla att möta någon, kunde inte åka buss och fick lov att i veckor träna på att gå in på Ica. Varje steg att utsätta sig för sina rädslor kräver sån ansträngning att det känns som att man sprungit en mil.

Status idag: frisk
Berodde på: paniksyndrom som i sin tur berodde på våldtäkt och sexuellt övergrepp

Dermatillomani
Ett tillstånd där man hanterar stress och ångest genom att pilla i hud "skin picking" och naglar. T.ex om man besatt klämmer pormaskar, gräver sår i huden eller river av naglar och/eller nagelband på ett sätt som förvärrar och skadar snarare än att det hjälper eller förfinar utseendet. Jag river t.ex av hela mina lilltånaglar och slutar inte även om det blöder och gör ont. Man finner en tillfredsställelse i pillandet trots att det skadar.

Status idag: sjuk
Beror på: gissar på PTSD men kan bero på många faktorer

Trichotillomani

Detsamma som dermatillomani fast att man systematiskt rycker av hårstrån på vissa delar av kroppen. Första tendensen för detta hade jag redan för 8-9 år sedan då jag ryckte av mina ögonfransar (låter nog sinnessjukt men så var det). Kom tillbaka för några år sedan.

Dagens status: sjuk
Beror på: eftersom det började innan övergreppen så antagligen ångest av olika slag och senare även PTSD

Svaga tvångssyndrom
Hit tillhör derma- och trichotillomani men har även haft tvångstendenser i och med ätstörningen och att jag har en tendens att tvångsmässigt utföra vissa sysslor (när jag tränade regelbundet på motionscykeln så var det t.ex tvångsmässigt att cykla minst en mil som senare blev en och en halv och så vidare).

Status idag: sjuk (men poängterar att det är väldigt svaga tvångssyndrom)
Beror på: förmodligen ångest och stress av olika slag och kanske även PTSD

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är asballt att du vågar dela med dig av allt, jätte intressant att läsa! Kram

    SvaraRadera
  2. Du är otroligt stark och modig som skriver det här inlägget. Många som inte lider av något av det här har ingen aning om vad det egentligen är, utan ser en som ett psykfall eller liknande. Jag ser dig som en stark människa. Du ser dina brister, vet ungefär vad mycket beror på och du förnekar det inte.

    Lider själv av stark ångest och panik, och kronisk huvudvärk. Lider även av extrem beslutsångest (som inte är normalt på något sätt) vilket förvärrar en hel del saker...

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)