onsdag 9 november 2016

Stöd demensforskningen

Jag skriver detta oerhört viktiga inlägg i samarbete med Demensförbundet. Via Demensförbundet kan man skänka en slant till deras fond för att stödja en fortsatt forskning om Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. På deras hemsida finns också många länkar och bra texter att läsa om olika sorters demens, hur man som anhörig ska agera och läsa om hur man som dement upplever sin tillvaro.

Jag har själv inte någon närstående som drabbats av demens men det berör mig ändå att sätta mig in i en sådan situation. Demens är alltså en sjukdom som innebär minnesstörningar. Det som händer vid demens är att hjärnan förändras på en sjuklig väg och påverkar personens minnes- och tankeförmågor. Jag har flera bekanta som berättat att de träffat sina mor- och farföräldrar i ett äldre skede av deras liv och att de upplevs ha blivit helt personlighetsförändrade. Att minnet sviktat så mycket att de inte längre känner igen sina barnbarn och att de som bor i särskilt boende för dementa har varit förvirrade över var de befinner sig när de vaknar. Jag kan inte ens tänka tanken att leva med en sådan sjukdom och att uppleva de känslor man som dement känner när "okända" människor kommer och hälsar på eller när man inte ens vet var man är någonstans. Och självklart är det minst lika jobbigt att som anhörig se hur sin förälder, mor- eller farförälder, syskon eller vän tappar så mycket av sitt minne att relationen blir lidande.

Med detta inlägg vill jag helt enkelt påminna om att denna sjukdom finns och att den är så pass vanlig att ungefär 160 000 personer lider av den i detta nu. Enligt Socialstyrelsen kommer siffran förmodligen att öka upp till 270 000 insjuknade år 2030 och det är en skrämmande utveckling. Vill ni skänka en slant för forskning inom demens så kan ni som sagt göra det via Demensförbundet. Själv har jag precis skänkt 50 kronor via ett sms till nummer 72 970. Självklart kan man skänka mer om man känner för det och det går att göra via andra vägar än bara sms. Många bäckar små som man brukar säga!


1 kommentar:

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)