tisdag 29 november 2016

Terapi kan vara din bästa investering

Tyvärr så är det så att alla människor nångång i livet mår psykiskt dåligt men på grund av stigmatisering och fördomar i samhället så vill eller vågar inte alla människor ta hjälp. Jag ser det helt annorlunda och önskar att samhället gjorde detsamma. Att ta hjälp är ett tecken på styrka och inte svaghet. Oavsett så gör dessa perioder i livet dig starkare i slutändan och ingen människa är värd att må psykiskt dåligt under en längre tid.

Jag vet ärligt talat inte var jag varit idag om jag inte gått i terapi. Det är inte mänskligt att en människa ska klara sig igenom våldtäkt, sexuellt övergrepp, djup depression, anorexi och bipolär sjukdom på egen hand. Att välja att bearbeta alla dessa händelser och att få svar på varför mitt liv ibland varit så ledsamt och sorgligt är den bästa investeringen jag någonsin gjort. Jag tror i djupet av mitt hjärta att alla människor nångång i livet skulle bli hjälpta av psykologisk hjälp, det gäller bara att hitta någon man trivs att prata med och rätt slags hjälp. Det kan ta tid, ibland blir det rätt på en gång, men som sagt så är det ALLTID värt det. Jag har provat bland annat DBT (dialektisk beteendeterapi) och bildterapi varav den förstnämnda har jag varit rätt tveksam till och den sistnämnda har känts helt rätt. Förutom att terapi hjälper en med vilken problematik man än har så växer man också som människa.

Det här inlägget är i samarbete med Basterapi som erbjuder många olika sorters psykologisk hjälp, som till exempel parterapi, alkoholbehanding, samtalsterapi, hypnosterapi och KBT. Oavsett problematik så är det alltid värt att ge terapi en chans. Det är alltid värt att ge dig själv en chans och vet du inte själv vilken sorts terapi du behöver så finns det proffshjälp som guidar dig rätt. Gå in på Basterapi för att läsa mer!


Lillsund. En plats där jag mår som bäst. 

1 kommentar:

  1. Alla människor borde gå i terapi någon gång i sitt liv. Det ger en såå himla mycket! Även om man inte har varit med om så många jobbiga saker som du har varit så ger terapi väldigt mycket. :)

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)