onsdag 21 december 2016

23 saker jag lärt mig i mitt 23-åriga liv


1. Leta inte efter kärlek. När du slutar leta, njuter av allt annat livet ger och jobbar på tryggheten till dig själv så kommer den att dyka upp av sig självt.

2. Var försiktig med nya människor när du är djupt deprimerad. Många har en tendens att se din sjukdom som ett tillfälle att utnyttja dig. Båda övergreppen jag varit med om har skett när jag varit extremt låg i humöret och på gränsen till självmordsbenägen.

3. Du är inte en svagare människa för att du väljer att medicinera för din sjukdom.

4. Behöver du bekräftelse? Be om den. Jag har flera gånger sagt till folk att "kan inte du säga något snällt om mig?" och efter det har det känts bättre, även om det kanske låter som en weird sak att säga.

5. Hälsan är det viktigaste du har. Utan den kan du inte jobba, inte finnas till för familj och nära och kära. Hälsan går alltid först och finns inte dina vänner där när den är i ett sämre läge så är de ingenting att ha.

6. Belöna dig när du gjort något bra. Köp något fint eller gör något roligt. Du är värd det.

7. Acceptera inte ett liv i tristess. Känns något fel, ändra på det. Livet är för kort för att rulla i samma hjulspår när hjärtat och själen längtar efter något annat.

8. Det är inte smart att handla på impuls. Ett tecken på det är om det är roligare att trycka på "beställ"-knappen än att sakerna faktiskt ligger i brevlådan.

9. Våga bryt mot normer. Om ingen gör det kommer ingen förändring att ske. Gillar du sex, så ligg hur mycket du vill, med vem du vill, när du vill så länge ni båda är med på det. Varken du eller jag är en hora eller slampa för det.

10. Döm inte andra efter vad samhället säger. En person kan vara en bra människa oavsett vad hen röstar på t.ex. En som lägger sin röst på Svenskarnas Parti behöver inte vara hemsk för det, allt handlar om varför man röstar som man gör.

11. Våga prova nya saker. Det kanske är tryggt att göra som man alltid gjort men det är inte alltid lika roligt.

12. Ha alltid ett fodral till din mobiltelefon.

13. Ha helst också ett senilsnöre till din mobiltelefon.

14. Var trevlig och glad mot människor så får du nio av tio gånger samma sak tillbaka.

15. Ett djur kan vara din själsfrände lika mycket som en människa.

16. Var ärlig när någon vill bjuda på nåt du tycker är äckligt. Jag kommer aldrig mer försöka tvinga i mig omelett för att jag är för blyg för att säga att jag inte tycker om det.

17. Det är inte värt att köpa nagellack som man måste måla flera lager av. Du kommer bara använda det typ en gång.

18. Shoppa inte varje gång du är rastlös. Det blir väldigt mycket shopping då och din plånbok kommer gråta.

19. Värdera vila lika mycket som annat i livet. Du är inte dålig för att du behöver och väljer återhämtning, snarare smart.

20. Var ärlig, inte om allt, men det mesta. Du kommer bli förvånad över hur många människor som faktiskt förstår dig och hur ofta du har fel när du tänker att sanningen är för vek.

21. Lägg inte ner för mycket energi på människor som inte förstår dig eller det du brinner för. Det är frustrerande att känna sig oförstådd men en del måste lära sig att förstå av sig själva.

22. Det går att lära sig att dricka vin efter att ha haft en hemsk spyfylla på det i tonåren.

23. Ångra ingenting du för stunden ville. Ville du det då så gjorde du rätt även om du inte skulle göra samma sak idag.

4 kommentarer:

  1. Nummer 10. borde allt flera acceptera. För i dagens samhälle så får man "tycka som man vill, bara man tycker rätt".
    Sedan så tycker jag att en moderat, socialdemokrat och varför inte sverigedemokrat vara goda vänner med varann. Det är ju dessutom sällan som man håller med om precis ALLT, i ett och samma parti.
    Vet inte om jag formulera mig diffust?
    Men tycker att partier är ett dumt system... det borde vara sakfrågor istället!

    SV: Jag vet inte om jag har bra immunförsvar, men har märkt att jag är mindre sjuk än andra. Däremot så klagar jag mer på frusenhet än vad andra gör... haha!

    Ja, chokladbollar är mums! :)

    Ja, djur är bäst... precis som du även nämner på punkt 15 :)

    SvaraRadera
  2. Många bra råd du verkar klok och snäll. Kommer titta här ibland är intresserad av mycket bl a inredning Bra.

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)