söndag 4 december 2016

The jullista

Pepparkakor eller lussebullar? 
Lussebullar. Med pärlsocker, inte russin.
Skumtomtar eller knäck? 
Knäck.
Ischoklad eller marsipan? 
Inget av det, tycker båda är äckliga, haha.
Köttbullar eller prinskorvar? 
Prinskorv!
Julkorv eller julskinka? 
Har aldrig ätit julkorv, så julskinka. Finns inget bättre än första provsmakandet och doften när den legat i ugnen i timmar. Nam.
Lax eller sill? 
Lax.
Revbensspjäll eller Janssons Frestelse?
Jag är som sagt finne och vi har inget av det på julbordet, så jag vet inte. Men skulle tippa på revbensspjällen.



Paradis eller Aladdin? 
Paradis. Ljus choklad är godast.
Sylta eller leverpastej?
Inget av det.
Glögg eller julmust? 
Julmust helt klart! Men det måste vara light.
Rödbetssallad eller dopp i grytan? 
Rödbetssallad, dopp i grytan är inget jag varit med om.
Ris à la Malta eller risgrynsgröt? 
Äter inget av det men måste jag välja så Ris à la Malta. Inser hur jäkla kräsen jag låter när jag svarar på dom här frågorna, haha. Men julbakverk och sånt är inte riktigt min grej.
Hemma eller borta? B
rukar inte spela så stor roll för mig, men är lite bekvämare att vara hemma och att känna att stämningen sitter kvar när man vaknar upp även efter julafton.
Ge eller få? 
Båda. Älskar att ge bort saker jag vet att andra kommer att bli jätteglada för, blir en rolig grej att sitta och se reaktionen när de öppnar, men att få är också kul. Det ligger ett annat värde i nåt man fått än om man köpt det själv.
Mysteriet på Greveholm eller dieselråttor och sjömansmöss? 
Kommer inte ihåg så mycket av den sistnämnda men Greveholm går ju aldrig ur tiden.


Chokladkalender eller paketkalender? 
Paketkalender. Är sjukt nöjd över mina kalendrar i år, en från Triss och en från Glitter.
Plastgran eller äkta? 
Har alltid haft plastgran hemma men i år blir det kanske en riktig. Skulle tro att en riktig är lite roligare, och att det doftar gott av den.
Arne Weise eller Ernst?
Kollar knappt på julgrejer på tv så don't care.
När vill du att första snön ska falla? 
Snö ska det vara från första advent och till efter nyår, sen spelar det inte så stor roll för mig.
När tycker du att det är dags att pynta?
Småpynt som stjärnor och ljusstakar tidigast första advent och granen ska upp några dagar innan julafton.

Finns det något du vill göra mindre av denna julen? 

Känns som det blir en ovanligt stressfri och lugn jul, himla skönt.

Vilket färgtema tycker du passar bäst på julen?

Vitt, guld, silver och rött. Lite grönt också kanske.
Kan du komma på något negativt med julen?
Julklappshetsen. Som tur är så slipper jag den oftast men det känns som att julen för många blir en skrytfest, vem som fick dyrast, flest och bäst julklappar. Skönt på det sättet att inte vara liten längre.
Blir du oftast mättad när julen är slut eller vill du ha mer jul? 
Efter juldagen får den gärna försvinna tills det blir december nästa år. Blir lätt väldigt mättad. Jag älskar julen under den tid den pågår, dvs från första advent till juldagen typ, men efter det ger den mig bara ångest. Vet inte varför men det har alltid varit så.



Vad brukar framkalla mest stämning på julen/december?
Att alla är finklädda och på gott humör. Man hjälps åt med mat och fokuserar på att verkligen umgås.

Leker du i snön, åker pulka eller bygger snögubbar?

Jag älskar att åka pulka, men blir inte så många gånger om året.
Vilken är din favorit julfilm? 
Ensam hemma-filmerna!
Klär du dig fint på julen?
Alltid.
När öppnar du dina julklappar? 
Har ingen fast tid, men brukar bli runt fyra på eftermiddagen. Då orkar man inte vänta längre, haha.
Julönskningar?
En härlig och varm jul med mycket skratt.
Vilken är din favoritjullukt?
Lukten av skinkan när den börjar bli klar <3
Vad heter din/dina favoritjullåtar? 
Har ingen absolut favorit men jag gillar Last Christmas, klassiker. Och en del skämtlåtar med jultema, hehe.
Konstigaste julklappen?
Förra året på julklappsleken fick jag världens största hink med talgbollar...
Vad är viktigast på julen?
Att ingen är ensam.

Hur är din jul i år?

Blir hemma med familjen och syrrans barn. Deras första jular är ju guldvärda att vara med om.

1 kommentar:

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)