onsdag 14 december 2016

Utdrag ur journaler #4

Som jag sagt tidigare så har inga riktiga pojkvänner förekommit i mina journaler utan endast folk jag för en stund träffat. "Pojkvännen" i det här utdraget är samma person som senare i journalerna visar sig ha våldtagit mig. Här är också den första gången bipolära symtom visar sig och antecknas, diagnosen skulle jag dock inte få förrän i januari 2015.


---

14 mars 2011 kl 09:30 - BUP Borlänge TELEFON

"Ringer upp pappan som sökt mig tidigare. Han berättar att Sofia sedan några dagar verkat må mycket dåligt och att han och Sofias mamma upptäckt att hon under gårdagen skurit sig i handen och i armen. Hon har sedan berättat för sin mamma att hon även skurit sig några dagar tidigare. Pappan berättar att Sofia haft en pojkvän som under gårdagen gjort slut via SMS. När jag frågar honom om Sofia berättat för dem om hur hon mår eller på något annat sätt kunnat dela sina känslor med de så säger han att Sofia talat med sin mamma och lite med honom. Jag ber att få tala med mamman.
Hon berättar att Sofia efter avslutad kontakt i december mått mycket bra men att hon de senaste veckorna verkat alltmer nedstämd. Hon har själv sagt till mamman att hennes mående svänger att hon ibland kan vara djupt nedstämd men ibland väldigt uppåt. Mamman har iakttagit att det är så. Ibland ser hon en euforisk Sofia, ibland ser hon Sofia djupt nedstämd. Sofia har sagt till henne att hon känner sig konstig.
Varken mamman eller pappan har träffat den pojke som hon varit tillsammans med. Mamman säger att de nog bara varit tillsammans i två månader. Att Sofia återigen mår dåligt bekymrar henne (...).
Sofia vet att mamma och pappa kontaktar mig och har velat detta. Jag frågar mamman om hon sett Sofias skärsår. Hon berättar att hon tittat på dem när Sofia sov och att de ser djupa och fula ut. Jag frågar henne om hon tror att hon får lägga om dem för Sofia, vilket mamman tror. Jag uppmanar henne att tvätta såren med tvål och ljummet vatten och därefter lägga om dem med gasbinda eller annat genomsläppligt förband. Mamman uppger att såren inte vätskar. Ger mor, far och Sofia tid för akut samtal idag 15:15."

Bedömning: "Sofia har åter gått in i nedstämdhet med självskadebeteende i samband med att hon haft en relation med en ung man som nu gjort slut via SMS. Då hon skadat sig själv genom att skära sig i hand och arm samt att föräldrarna uttrycker djup oro för henne träffar jag de alla tre akut idag."

Vårdplanering: Akuttid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)