måndag 30 januari 2017

Thumbs #6





1. Semlor
Längtar alltid till fettisdagen i slutet på januari och det är få saker som är så ljuvligt som semlor med vaniljkräm och grädde. Det är favoriten alla tider. Hur äter ni helst eran semla? :-)




2. Vilde som huvudroll i Skam
Ja, Skam fortsätter att hypa mitt liv, haha. Vet att det går snack om att den fjärde säsongen inte kommer sändas utanför Norge men jag hoppas hoppas att de fixar musikrättigheterna så den kan sändas även här. Att Vilde är huvudrollen i nästa säsong gör det hela ännu bättre, det är precis vad jag har hoppats på. Hon har karaktär och i och med att hon har ätstörningar känns det som en viktig del i serien med tanke på hur många som skulle känna igen sig i det. Det behöver verkligen uppmärksammas mer, dessutom är Vilde så go trots att hon emellanåt är lite bäng, haha.



3. Mobilspelet 2048
Vet att det här på bilden ser svintråkigt och avancerat ut men det här spelet är verkligen beroendeframkallande. Det går ut på att man ska samla så mycket poäng som möjligt genom att para likadana siffror, förlorar gör man när alla fält är fyllda och det inte går att flytta något mera. Målet är att få dekalen "2048" och det är alltså då man vinner men det går att nå mycket högre dekaler än så. Oavsett hur tråkigt det här spelet ser ut så måste ni testa det, lova? Okej, bra!






1. Alla hjärtans dag-pessimister
Jag har älskat Alla hjärtans dag sedan barnsben trots att jag varit singel i tjugo av mina tjugotre år i livet. Det finns en pessimism bland singlar som sprids över nätet varje år i februari som jag är så trött på. Bara för att man är singel betyder det inte att det inte är värt att firas. När jag var liten gjorde jag fina kort till mina föräldrar och vänner och jag ser de som en lika självklar del som en eventuell pojkvän under denna dag och tycker att fler ska göra detsamma.



2. Vinterhy och vinterhår
Den här vintern har min hy varit katastrof alltså. Jag har normalt mer fet än torr hy men just nu känns det som att hela mitt ansikte är en torkad vindruva. Min haka och min näsa är snustorra, läpparna skrumpnar ihop även om jag överöser med Idominsalva i veckor i sträck. Vet seriöst inte vad jag ska göra? Och sen gillar jag som vanligt inte mitt vinterhår heller. Jag har just nu min naturliga hårfärg efter många år av färgningar men det blir så grått och daskigt på vintrarna. Jag har typ en "naturlig utväxt" på vintrarna och jag gillar den inte alls.


3. Medicinmotståndare
Jag är så trött på att människor som inte själva varit riktigt djupt sjuka psykiskt häver ur sig åsikter om att psykofarmaka bara är skit och att psykisk ohälsa kan botas med lite sol och skogspromenader. Om psykofarmaka funkar eller inte är väldigt individuellt men du kan aldrig applicera din egna erfarenhet på alla andra som om alla fungerade likadant. Att jag, som hela livet måste medicinera för att hålla mig vid liv, får höra att min sjukdom kan botas med lite skogspromenader är inte bara kränkande utan också farligt. Skulle ni be en person med schizofreni och allvarliga psykoser att sluta ta sin medicin och börja motionera också? Hur kan folk flagga med såna åsikter när de själva har svårt psykiskt sjuka i sin närmaste krets? Min familj är tack och lov förstående och har sett vilken förändring psykofarmaka har gjort i mitt liv. Utan medicin vore jag förmodligen död, om inte nu så väldigt snart, och att indirekt hävda att piller inte gör någon skillnad är som att hävda att jag får skylla mig själv som är sjuk eftersom jag inte motionerar tillräckligt eller inte äter rätt. Skärp er.


6 kommentarer:

  1. Himla kul att få läsa vad du tycker!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen 2048 - :)

    Ett perfekt tidsfördriv när man inte har något att göra :)

    SvaraRadera
  3. Ååh! Kommer Vilde ha huvudrollen i nästa säsong? Är det klart nu?? :D

    SvaraRadera
  4. Kan va folk som inte har en relation som inte gillar Alla hjärtan, inte så konstigt haha :)


    Ha en kanon vecka!

    LOVE Maria

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)