tisdag 17 januari 2017

Utdrag ur journaler #8

Här är första gången jag träffar min kontakt efter våldtäkten och det klassiska symtomet att man stänger av sina känslor visar sig redan. I det här skedet hade jag inte själv förstått att det var en våldtäkt och min kontakt beskriver det som att jag "nästan" blivit tvingad till sexuellt umgänge.


---
28 mars 2011 kl 15:15 - BUP Borlänge

"(...). Talar enskilt med Sofia en del av samtalet och det framkommer då att hon återigen druckit alkohol under helgen och att hon nästan blivit tvingad till sexuellt umgänge med en kille hon tidigare varit tillsammans med en hel del, mest sexuellt. Hon lyckades ta sig ur situationen mest pga att hon blev arg. Sofia är mycket ledsen och kränkt då hon efter incidenten ringt upp en annan kille hon inlett en relation med och som inte trott att Sofia sagt nej till sex med den aktuelle killen. Jag försöker att tillsammans med Sofia tala kring hur det blir för henne när hon druckit men Sofia slår ifrån sig det och vill inte se sambandet mellan förlust av impulskontroll i samband med alkoholintag. När jag tar killen ifråga som exempel på förlust på impulskontroll så kan Sofia ta till sig tanken bättre. Hon beskriver att hon efter föregående helg helt stängt av men att det blivit något bättre efter att hon varit här hos mig på samtal men att hon återigen stängt av efter helgen när det hon nu berättat inträffat. Vi visualiserar hennes mående genom att åter göra en kurva över måendet.
Samtalet fortsätter med mamma och pappa i rummet. Sofia och jag kan då tillsammans berätta något om att hon mått bättre innan helgen men att det under helgen åter känts sämre efter att ha varit tillsammans med de kompisarna. Att Sofias mående också har en hel del att göra med alkohol och killar. (...)."

Riskbedömning: "Låg suicidrisk men Sofia utsätter sig för risker i samband med att hon dricker alkohol och att hon har flyktiga sexuella relationer med unga män."

Bedömning: "(...). Den andra delen (av samtalet) rör Sofias alkoholkonsumtion och den förlust av impulskontroll samt att hon utsätter sig för risker inte minst sexuellt i samband med detta. Den tredje delen är de humörsvängningar som vi under de samtal vi haft försökt ringa in, dess kvalitet, intensitet och frekvens. Det som nu tillkommit är att hon stängt av sina känslor den senaste veckan. (...). Frågeställning finns fortsatt kring drag av bipolaritet. Är hennes humörsvängningar reaktiva eller handlar det om mer psykopatologi?

Diagnos: F399 Ospecificerat förstämningssyndrom

Vårdplanering: Träffar återigen Sofia och föräldrarna om en vecka.

1 kommentar:

  1. Alltid nyttigt att läsa igenom sina egna journaler.. samtidigt som det är en av sakerna som verkligen kan göra mig förbannad och frustrerad att få se vad diversevårdpersonal drar för egna slutsatser utan att dom har förstått vad jag vill få fram..

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)