tisdag 28 februari 2017

Svar på era frågor

Här kommer svaren på alla frågor ni ställt i frågestunden. Vill ge extra cred till Elsa (som tyvärr inte 
har någon blogg) och Caroline för extra roliga frågor. Känner att ni är värda en länk för er fantasi!


Om du skulle få fem minuter i en stor mataffär och plocka på dig så mycket varor du hinner, vart hade du sprungit först?
Åh, vilken rolig fråga! Gottegris som jag är så hade jag nog sprungit till godiset först. Om det inte är något speciellt och dyrt jag vill ha som råkar finnas där som inte är typiskt för en mataffär då, Ica Maxi har ju en hel del roliga saker som böcker och smink och sånt. Dock borde jag typ plocka på mig stekpannor, grillar och sånt där dyrt. Vill jag inte ha det sen är det ju bara att sälja och tjäna lite cash, haha.

Vad drömmer du om?

Att vara lycklig. Klyschigt, men sant. Jag drömmer om att trivas med mitt liv gällande jobb, kärleksliv och ha möjlighet att resa mycket. Längre fram i tiden vill jag ha ett vackert hus på landet, gärna nära vattnet, minst en shih-tzu, ett barn eller två, gifta mig. Jag tror jag drömmer om Svenssonlivet när jag tänker framtid. Men fram till dess vill jag leva och ha kul som om det inte fanns någon morgondag!

Hurdana relationer har du haft och har med dina syskon?

Vår relation har nog legat på ungefär samma nivå hela livet tror jag. Jag tycker vi har en bra relation där vi, iallafall vi fem tjejer, kan prata om nästan vad som helst med varandra. Visst händer det att vi tjafsar men skillnaden mot förut är att vi inte bankar på varandra fysiskt längre, haha. Vi har en bra relation helt enkelt, trots att vi är väldigt olika ibland. Mina två bröder är lite mer slutna känslomässigt men så kan ju killar vara. Tycker vi ska tvätta bort den där stämpeln om att killar inte ska visa sig sårbara, det är för gammalt för 2017.

Vilken är din absoluta favoritgodis (om du har något)?

Tupla! Världens godaste finska (!) chokladbar. Den är lika god som Willy Wonkas choklad låter när man läser Kalle och chokladfabriken. På riktigt. Tänker alltid på Willy Wonka när jag äter den, den är så nostalgisk för mig, hehe. Sen gillar jag snusklubbor och rosa sura bananer.



Vad gör du helst på fritiden?

Umgås med vänner, bloggar, skriver, fotar och målar, shoppar, festar och myser med Bosse. Jag tycker om att vara kreativ men kvalitetstid med människor jag tycker om är det allra bästa.

Jag tror förresten jag inte riktigt hänger med i vad det är du pluggar, så vad pluggar du och vad vill du jobba med i framtiden?

Jag pluggar till socionom. Det är extremt brett och betyder att man kan jobba med jättemånga olika saker. Vanligast är väl att man tänker socialsekreterare men det finns en grym lista här med massor av yrken man kan ha som socionom. Vad jag vill bli inom socionomyrket är kurator. Min första plan var egentligen att läsa till psykolog men eftersom det är så svårt att komma in så fick socionom bli min plan B. Efter kurator kan jag dessutom läsa vidare till psykoterapeut så det är det som är planen i nuläget. Jag vet att jag vill jobba med psykisk ohälsa i någon form :-)

Vart tror du att du befinner dig om 5 år?
Om fem år... då är jag alltså 28 (!). Herre min je. Jag tror och hoppas att jag funnit någon jag vill dela livet med, att jag är färdigutbildad socionom och jobbar med psykisk ohälsa på något sätt. Jag hoppas att jag bor fint och att jag kanske börjat fundera på barn. Sen vill jag ju ha den där shih-tzun jag pratade om såklart.

Vad fick dig att börja blogga och hur länge har du bloggat?
Jag har alltid gillat att skriva så det var väl det. Började blogga för första gången på Lunarstorm när jag gick på högstadiet vilket var typ tio år sen. Helt sjukt att jag hållt på så länge! Jag skrev också dagbok från att jag gick i sjuan till sista året på gymnasiet så när jag slutade med det blev bloggen mycket viktigare. Jag behöver få utlopp för allt som rör sig i mitt huvud och sen vill jag ha någonstans att dela mina bilder också, även om fotandet inte är en lika stor del av mig som det var förut.



När började du att blogga och vad är ditt mål med bloggen?
Som sagt så var det på Lunarstorm för tio år sen. Efter det har jag haft en del olika bloggar men som jag av olika anledningar lämnat för att starta en ny. Mitt mål med den här bloggen är främst att få utlopp för min kreativitet, mitt skrivande och fotande, och att upplysa om psykisk ohälsa på ett ärligt sätt. Jag skulle gärna se att bloggen växte mycket mer men jag har i nuläget väldigt många läsare som inte syns bland mina followers (59 följare men runt 300-500 sidvisningar per dag) och jag är gladare än nånsin över det.

Kan du berätta kort om finska högtider? T.ex. hur man firar midsommar, jul och nationaldag? Maten och sådant?
Jag kan berätta hur vi firar i min familj, men vi är lite försvenskade av oss. Det som skiljer mellan svensk påsk, jul och midsommar och hur vi firar är främst maten. Vi äter endast julmat på julen och inte till påsk och midsommar. Då brukar vi bara laga något vi tycker är extra gott. Till midsommar blir det alltid grillat med färskpotatis och smörsås och någon efterrätt med svenska jordgubbar. Jag har aldrig varken klätt eller dansat runt en midsommarstång och heller inte sett andra göra det.
När det gäller maten på julen så har vi ingen Jansson. Enda gången jag ätit det var när jag gick i grundskolan och då tyckte jag att det var gott vad jag minns. Vi har istället kålrotslåda och morotslåda, men även skinka, köttbullar, prinskorv och lax som i svenska familjer. Något som också skiljer är att finskar alltid sjunger en speciell sång när jultomten klampar in, vilket många kan tycka är lite knäppt, haha.
Till valborg är traditionen att man gör munkar och mjöd. Jag älskar munktraditionen men mjödet hade jag gärna skippat resten av mitt liv om det vore så ;-)




Favoritplagg?

Mjukisar. Alla dagar i veckan!

Sött eller salt?

Gillar båda men sött väger över.

Choklad eller lakrits?

När jag var liten var jag helt galen i lakrits och köpte i princip bara det men på senare år har chokladen vägt tyngre. Så choklad.

Vad är de 5 bästa sakerna du har shoppat?

Min kamera, dator, mobiltelefon, mina Dr Denim-jeans i alla olika tvättar och min foundation från Everyday Minerals. Mycket teknikprylar här men utan dom hade inte allt jag gillar att göra på fritiden varit möjligt.

Vad är det 5 viktigaste i ditt liv?

Vet inte om jag tolkar frågan rätt, men jag skulle säga att det viktigaste just nu är min familj (Bosse inkluderad såklart), mina vänner, skolan, mitt timvikariejobb och bloggen.


OM och VAD har gjort dig till en starkare människa idag, efter det du har gått igenom, så som med övergrepp och ätstörningar?

Förutom det du nämner så är det diverse andra psykiska problem jag haft som t.ex panikångest och PTSD, men också min uppväxt som laestadian och acceptansen om att min uppväxt emellanåt var ganska sorglig då jag på riktigt trodde att jag var oälskad och oönskad många gånger trots att det aldrig varit så.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du tolkade "Vad är det 5 viktigaste i ditt liv?" Rätt. Lätt som bra svar med :)
    Och själv så tycker jag att det med mjödet låter intressant. Men eftersom jag varken gillar öl, eller honung så mycket. Så vet jag inte om det är något för mig ändå! haha. För mjöld är väl "honungs-öls-vin"? :)

    SV: Tusen tack, för att du gratulerade mig. Samtidigt som jag inte uppskattar att bli äldre heller! haha

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)