onsdag 8 februari 2017

Utdrag ur journaler #10

Detta är ett av de tyngsta utdragen ur mina journaler och när jag läser det här själv så dras jag genast tillbaka till den känslan jag hade när jag satt där under samtalet. Ett viktigt samtal men också ett av de absolut tyngsta. Jag blir på ett sätt ledsen över att jag inte kan rädda mig själv i den situation jag var i och att jag inte kan rädda mig från det som komma skall. Ingen ska ha det så här.


---
4 maj 2011 kl 16:18 - BUP Borlänge

"Hela familjen är mycket dämpad. Sofia gråter tyst. Föräldrarna berättar att de nu vet att Sofia varit utsatt för en våldtäkt. Hennes syster Linda har berättat det. Anledningen var att Sofia kom att må mycket dåligt under lördagskvällen då hon druckit alkohol. Sofia var återigen tillsammans med en pojke, X, och började plötsligt må mycket dåligt. Hon förklarade för honom att det hängde samman med våldtäkten, att hon har svårt med närhet och fysisk beröring. Av någon anledning uppstod ett bråk mellan andra pojkar, också de vänner till Sofia och X. Allt blev väldigt tumultartat med slagsmål mellan pojkarna. Storasyster Linda ringde då föräldrarna och berättade att Sofia mådde dåligt och varför. Pappa blev rasande och fick resonera mycket med sig själv för att inte åka hem till Z, pojken som våldtagit Sofia, för att få ur sig alla aggressioner. Pappa har fortfarande mycket ilska i sig. Mamma är förtvivlad för vilka följder som våldtäkten kan föra med sig framöver för Sofia. Båda föräldrarna är fast beslutna att anmäla händelsen. Vi ägnar resten av samtalet åt att jag dels förklarar vilka symtom, dels också vad Sofia behöver för att kunna må bättre och känna trygghet. Sofia behöver mat fasta tider och klarar just nu inte beröring särskilt bra. Om Sofia själv söker fysisk närhet till föräldrarna är detta ok. Annars behöver hon få omsorg på annat sätt, genom god mat, att föräldrarna tillser att hon inte dricker alkohol, hon behöver tröst när hon är ledsen och hon behöver rutiner över dygnet så att hennes tillvaro blir mer stabil. Sofia sover dåligt och jag ber henne därför att skriva sömndagbok till nästa gång vi ses. Jag uppmanar också pappa att ta hand om de aggressioner han går omkring och härbärgerar då han inte vet vad han skulle ta sig till om han stötte på Z som våldtagit Sofia. Sofia verkar inte helt negativ till att föräldrarna behöver ha större koll på henne.
När vi talar om alkoholen så gråter Sofia tyst och säger att hon använder den för att vara dum med sig själv. Den ingår i hennes liv som ett slags självskadebeteende. Utifrån detta så blir det lättare för föräldrarna att motivera sig till att se till så att Sofia inte använder alkohol eftersom hon dricker i självskadande syfte."

Riskbedömning: "Risk för destruktivt och självskadande beteende. Hög risk för alkoholkonsumtion. Låg suicidrisk."

Bedömning: "Ingen hemlig agenda finns längre för Sofia i relation till föräldrarna. Dessa behöver mycket uppmuntran och stöd för att motiveras till att i högre grad bidra till god omsorg om Sofia som behöver fästa ramar, omvårdnad och struktur för att kunna må bättre och komma tillrätta med sina PTSD-symtom och svårigheter hon har med tillit."

Diagnos:
F399 Ospecificerat förstämningssyndrom
F431 Posttraumatiskt stressyndrom
Z721 Alkoholbruk

8 kommentarer:

  1. Otroligt starkt av dig att publicera detta, du är å stark som tagit dig igenom det! Igen ska någonsin behöva gå igenom det <3 <3

    SvaraRadera
  2. Ja, det var tung läsning, kan bara tänka mig hur det ska vara för dig och din familj.

    SvaraRadera
  3. Gud vad hemskt för dig. Jag förstår din pappas reaktioner, kan bara tänka vad min man skulle göra om detta hände vår dotter... Styrkekram till dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bland det tyngsta jag varit med om men det har i längden gjort mig till en starkare människa. Är "glad" över pappas reaktioner på det sättet att han verkligen står upp för mig. Kram! <3

      Radera
  4. Tycker detta både är hemskt för DIG, men även dina föräldrar. Det måste vara jobbigt för dem att "hålla masken" inför Z.
    Jag hoppas att situationen ser bra mycket bättre för dig nu i dagens läge. Och hoppas även att dina föräldrar mår hyffsat OK för det hemska du varit med om!


    SV: Ja, jag tror att speciellt vi i norr är extra bra på att "låsa in" våra känslor. På sätt och vis är det skönt, men jag tror inte att det är så värst nyttigt längden.
    och jag tror också att mörkret påverkar oss väldigt mycket. Jag märker själv hur mycket bättre man mår när det är ljust ute, och sämre under vintern...

    Jag själv tycker inte alls att Vikingfjord är beskt.
    Tycker den smakar ungefär som Smirnoff ice. Och kanske tom lite sötare, och med en mild mynta, samt högre alkoholhalt.
    Men det är ju 1500mls box. Så kanske är dumt köpa det ifall du inte skulle gilla den... haha ;)

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)