måndag 20 februari 2017

Utdrag ur journaler #11

Här är första samtalet där min ätstörning kommer upp på tapeten och där den börjar ta sin form. Tydligheten att det är just våldtäkten som gjorde mig sjuk finns där ända från start och att hela tiden vetat varför jag blev sjuk har varit viktigt för att jag senare skulle kunna tillfriskna. Min ätstörning var mitt trasiga psykes sätt att straffa mig själv för våldtäkten, jag la helt och hållet skulden på mig själv och straffade mig själv genom svält.


--
13 maj 2011 kl 11:25 - BUP Borlänge

"Sofia är mycket nedstämd. Har många tankar på att hon är äcklig, ful och tjock. Uppger att hon de senaste veckorna, efter övergreppet, minskat i vikt med ca 5 kg. Hon har stora svårigheter med sömnen. Har svårt att somna in, kan vara vaken till efter kl 02:00 på natten. När hon väl somnar har hon många mardrömmar. Ofta handlar dessa om beröring i form av en vänskaplig kram som sedan övergår i påtvingad fysisk kontakt, ibland så att hon nästan kvävs. I samband med mardrömmarna vaknar hon upp och har svårt att somna om. Om hon inte drömmer så sover hon ändå oroligt, vaknar lätt och ofta. Hon säger själv att hon straffar sig genom att inte äta. På morgonen äter hon en smörgås och dricker vatten. Nästa mål mat intar hon i samband med middag. Det är hela hennes dagsintag av mat. (...). Sofia har ständigt en känsla av att alla är henne emot. Hon känner sig också skyldig till övergreppet. De senaste veckorna har hon haft svår ångest på morgnarna och därför inte varit i skolan särskilt mycket. Idag gick hon dit pga att de haft nationella prov. Hon hade svårt att koncentrera sig och tror inte att hon klarade det särskilt bra. Sofia har en stark känsla av att det är något fel på henne, att hon är knäpp på något vis. Har hopplöshetstankar men inga direkta suicidtankar eller planer. Säger att hon skulle vilja somna och aldrig vakna men att hon inte skulle våga ta sömntabletter i syfte att somna in för evigt. Någon alkohol har Sofia inte druckit i den senaste veckan, inte heller har hon umgåtts med det gäng som hon under en tid hängt ihop med och som också är vänner till den kille som förgripit sig på henne. Övergreppet, Sofia och killen som våldtagit henne avhandlar på Facebook bland ungdomarna på orten. Sofia vet inte vem hon kan lita på."

Riskbedömning: "Låg suicidrisk men risk för självskadebeteende främst i form av uteblivet matintag. Sofia har tidigare skurit sig i ångestlindrande syfte och jag bedömer att det finns risk för liknande beteende i nuläget."

Bedömning: "Sofia har starka symtom på PTSD. Trots tät samtalskontakt 1ggr/vecka, samt information och stöd till föräldrarna om PTSD, har hon försämrats mycket sedan föregående vecka. Att hon inte klarar av att äta och sova ordentligt torde också vara en orsak till hennes försämrade mående. Jag bedömer att en läkarkontakt behövs snarast. Bedömer att Sofia i nuläget inte klarar traumabearbetning. Hon är heller inte bekänt av gemensamma samtal med föräldrarna. Sofia behöver för tillfället eget samtalsutrymme."

Diagnos:
F431 Posttraumatiskt stressyndrom
F399 Ospecificerat förstämningssyndrom

6 kommentarer:

  1. Usch vad du har gått igenom och det är strakt av dig som delar med dig. <3 Många Kramisar

    SvaraRadera
  2. Usch, Hemskt att du (eller någon annan för den delen), ens får vara med om sådan skit :(
    Jag hoppas att den killen lever men NÅGON skuld över det han gjort emot dig!
    Men hoppas du mår bra mycket bättre idag!

    SV: Ja, hallon och bär i överlag är underbart gott :) Är bara NÄSTAN bättre än choklad ;)

    SvaraRadera
  3. Det gör så ont i mig att läsa detta <3

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)