lördag 8 april 2017

Svar på tal - ätstörning och vård


Svar:
Jag tror att det gjorde mycket att jag redan var i vården när jag blev sjuk i ätstörningar/anorexi. Min kontakt såg ju hela förloppet från redan innan jag blev våldtagen till att jag utvecklade rätt allvarlig anorexi och kunde börja sätta in hjälp tidigt. Hade jag inte haft min kontakt hos henne så pass länge som jag hade haft (cirka 1-1,5 år) hade jag haft mycket annat utöver ätstörningen att bearbeta och det hade tagit längre tid att bli frisk.

Jag har fått både bra och dålig hjälp. Min kontakt på BUP var helt fantastisk och hon tog mig verkligen på allvar. Sen har jag träffat på en del klappträn, till exempel skötare på avdelningen jag var inlagd på som inte borde ha jobbat med folk som mår dåligt över huvud taget. Blev exempelvis utskälld en gång för att jag varit och kräkts, något jag verkligen samlat mod för att våga berätta och jag behövde prata med någon som kunde lugna mig. Hon hade en ton som om hon ville sätta mig på plats. "Fattar du inte att du kan förstöra dina tänder? Hjärtat tar stryk och du kanske inte kan bli gravid i framtiden!" och så vidare. Överläkaren sa också till mig vid första mötet på avdelningen att "äh, du är ju inte så farligt mager".
Så jag har träffat personer av båda sorter, men tack vare några guldkorn på ABC-kliniken i Falun - men framförallt min kontakt på BUP - så har jag blivit frisk. Och så klart så har jag mycket att tacka min kära familj för, och min dåvarande pojkvän som fick mig att, förmodligen omedvetet, våga ta de sista små kliven in i ett friskt liv.

Jag rekommenderar alla med ätstörningar att våga ta emot hjälp, oavsett hur svårt sjuk man är. Ibland kan man träffa på personer som snarare sänker en än hjälper en. Det ska inte få vara så, men då är det bara att vända dom ryggen och söka sig till någon annan som verkligen brinner för att hjälpa dig!

2 kommentarer:

  1. Sv: ja det är det verkligen , men åh tack så mycket detsamma! :)

    SvaraRadera
  2. vad glad jag är att du hade guldkorn också, att du fick hjälp tidigt och att de och du upptäckte varningstecknen. Och så glad att du blev frisk!

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)