lördag 13 maj 2017

Att sluta röka när man äter antipsykotika

De senaste två veckorna har varit kaos för mig känslomässigt. Skrev lite om det tidigare i det här inlägget. Man tror ju att det enbart ska vara positivt att sluta röka, men att sluta tvärt i samband med att man äter antipsykotika kan ge sjuka konsekvenser har jag märkt. För mig innebar det att en medicinbiverkning jag haft för flera år sedan kom tillbaka - jag fick oväntad mjölkproduktion i tuttarna i och med att prolaktinhalten förhöjdes av chocken att plötsligt inte få i sig allt skit som finns i de där cancerpinnarna. Förhöjt prolaktinhormon i sin tur kan vara hämmande på dopamin (en av signalsubstanserna i hjärnan som styr bland annat glädjenivån) och hämmas det tillräckligt kan man bli att må riktigt riktigt dåligt.

Jag har varit ett vrak känslomässigt. I tisdags och onsdags hade jag de värsta dagarna och gick runt med gräsligt starka tankar om att göra illa mig själv. Det är utmattande att konstant få såna impulser och att få lov att kämpa med att försöka avleda dom. Det låter så enkelt och överdrivet när jag förklarar det så här men det är svårt. Riktigt svårt. Och än svårare att acceptera att såna tankar kommer av småsaker som man annars inte alls skulle lägga så mycket vikt vid.

Jag är fortfarande inte helt "återställd" men är bra mycket stabilare än tidigare i veckan. Och jag har inte gett efter för dumma impulser utan på något sjukt vänster orkat stå emot. Jag är sjukt glad över det och ska ge mig själv en klapp på axeln för det. Det är så sjukt att man ska få såna här, ändå rätt allvarliga, konsekvenser av att man gör en bra sak och slutar röka.
I dagens läge är jag någorlunda stabil som sagt och bröstmjölken har minskat avsevärt. Jag hoppas att kroppen äntligen börjar vänja sig vid att vara rökfri och att alla hormoner börjar återgå till det normala så att jag kan få vara jag igen. Jag håller alla tummar och tår för det och att jag slipper börja besöka psykvården igen.

2 kommentarer:

  1. Sv: åh tack så mycket och åh så mysigt med Eurovision! Hoppas du får en toppen bra kväll!<3

    SvaraRadera
  2. Du är stark tjejen! Detta fixar du! :)

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)