onsdag 7 juni 2017

Tillsammans mot demens

Detta är mitt andra samarbete med Demensförbundet och ett samarbete jag kände en självklarhet i att fortsätta med då det handlar om ett så pass viktigt ämne. Jag känner inte själv någon med demens och kan kanske inte ens tänka mig känslan av att någon av mina nära och kära skulle insjukna, men jag förstår att det måste vara en hemsk upplevelse. Jag försöker ibland tänka mig hur det skulle vara att leva med demens. Att kanske inte ens känna igen sina egna barn, barnbarn, syskon eller andra närstående, och att kanske vakna upp varje morgon utan att veta var man befinner sig någonstans.
Sjukdomen är inte bara hemsk för den som drabbas av den utan även för kontaktnätet runtom. Många kan uppleva det som att ens närstående blir förändrad till personligheten, att även om kroppen rör sig och lever rent fysiskt så har en del av personen försvunnit i och med att minnet sviktar så pass mycket.

Demensförbundet är fantastiska i deras arbete mot demens. I Sverige lever över 160 000 människor med sjukdomen varav 10 000 är under 65 år. Räknar man med alla som berörs, det vill säga personernas närmaste, så är det uppemot en miljon människor. Det är sjukt mycket och säger en hel del om hur många som blir drabbade, även om de själva inte är sjuka. Socialstyrelsen beräknar att det kommer vara cirka 270 000 människor som kommer att vara drabbade år 2030, en extremt stor ökning som bör förhindras med alla medel som finns.

Vill du hjälpa till att stödja Demensförbundets forskning kring Alzheimers och andra demenssjukdomar så får du mer än gärna vända er till deras fond för att skänka en slant. Under fliken "ge en gåva" på deras hemsida finns det olika alternativ att välja mellan. Det känns lite lättare i hjärtat efter att ha skänkt en slant, jag lovar.

1 kommentar:

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)